sobota, 2. marec 2019

Teden Božje Besede 3. 4. 2019- 10. 3. 2019


Celotno petnajsto poglavje prvega pisma apostola Pavla Korinčanom je posvečeno vpraša­nju vstajenja mrtvih. Ugo­tavljali smo že, da gre za vprašanje, s katerim se je moralo krščanstvo ne­nehno spopadati v teda­njem poganskem okolju. Spomnimo se samo, kakšen odgovor je Pavel dobil v Atenah, ko je na Areopagu želel spregovoriti o tej temi: nekateri so se mu posmehovali, ostali pa so ga preprosto od­pravili z besedami, da ga bodo o tem poslušali drugič.
Ne sme nas zato presenečati, da Pavel novonastalim krščanskim skupno­stim toliko govori in piše o Jezuso­vem vstajenju, veri vanj ter o dejstvu, da bodo od mrtvih vstala tudi naša te­lesa, kajti od tega je odvisna vsa naša vera. V zaključnem delu svoje razpra­ve o vstajenju mrtvih najprej razloži, kakšne lastnosti bo imelo vstalo telo:
bo neuničljivo in neumrljivo, kajti v Kristusu je naše minljivo in umrljivo življenje doseglo dokončnost. S tem pa bo tudi smrt izgubila svojo moč. Odlomek imenujejo kar himna zmage nad smrtjo. Ko bodo telesa izvoljenih po vstajenju postala neu­mrljiva, bo zadnji sovra­žnik, smrt, premagan in bo izpolnjena beseda Sve­tega pisma: »Smrt je použita v zmagi«. Takrat bo dokonč­no uničeno želo, ki smrti daje njeno moč, to je greh: »Želo smrti je greh«. Kajti Kristus ga je s svojo smrtjo in vstajenjem premagal in kači odvzel njen strup.
Pavel se Bogu zahvaljuje za to zma­go in spodbuja Korinčane, naj bodo stanovitni in neomahljivi pri vsem, kar delajo v Gospodovem imenu in zaključuje: »Saj veste, da vaš trud v Gospodu ni prazen«. Naj te njegove zaključne misli spodbujajo tudi nas pri naših prizadevanjih v bližajočem se postnem času.
Roman Starc
Začetek postnega časa. V sredo bomo zopet pristopili k obredu pepeljenja, ki na pomenljiv način zaznamuje vsakoletni začetek pri­prave na veliko noč. Povabim vas, da ne ostanemo samo pri tem zu­nanjem znamenju in nekaterih dobrih »sklepih«, pač pa se tudi konkretno potrudimo za spokornost na tistem področju, kjer ču­timo, da smo tega najbolj potreb­ni. Nekaj spodbud nam vsako leto »natrosi« tudi Slovenska Karitas. Poleg dolgoletne akcije 40 dni brez alkohola (tokrat pod geslom: »ZA odgovoren odnos do alkohola«) nas vabijo še k dobrodelni akciji za pomoč JV Evropi (Albaniji, Karitas v Srbiji, ljudska kuhinja v Sa­rajevu ...). Poleg tega pa so tu še šte­vilne ustaljene oblike spokornosti kot sta križev pot ter post. Postni govori naših škofov. Vsa­ko leto nas v stolnici naši škofje poskušajo nagovoriti tudi s poseb­nimi postnimi govori. Letos jih bodo imeli na postne nedelje pri svetih mašah ob 16.00. Lepo va­bljeni, da jim prisluhnete! Molitev za duhovne poklice na Brezjah. Prav posebej vas spod­bujam in vabim tudi k molitvi za duhovne poklice, ki je za našo nadškofijo vsako tretjo nedeljo v mesecu popoldan na Brezjah. To­krat je za pripravo zadolžena naša dekanija. Vsi vemo, kako potreb­no je v našem času moliti za nove duhovne poklice, bogoslovce in duhovnike, zato pridite v čimvečjem številu v nedeljo, 17. marca
ob 15.00 na Brezje. Organiziran bo tudi avtobusni prevoz, prijavite se pri frančiškanih na Tromostovju.
Cerkev za postni čas določa poseb­ne oblike spokornosti. Strogi post je na pepelnično sredo (letos 14. fe­bruarja) in na veliki petek (letos 30. marca). Ta dva dneva se le en­krat na dan do sitega najemo in se zdržimo mesnih jedi. Strogi post veže od izpolnjenega 18. leta do za­četka 60. leta.
Samo zdržek od mesnih jedi je na vse petke v letu. Zunaj postnega časa smemo zdržek od mesnih jedi zamenjati s kakim drugim dobrim delom pokore ali ljubezni do bli­žnjega. Zdržek od mesnih jedi veže vernike od izpolnjenega 14. leta. Kadar je praznik (cerkveni ali dr­žavni) na petek ali je kakšna slove­snost v družini (poroka, pogreb ...), post in zdržek odpadeta. Za duhovnike, redovnike in redov­nice, ki se hranijo doma, ne velja olajšava za petke zunaj postnega časa.
Konec 18. in začetek 19. stoletja v stolnici nista pustila kakšnih po­membnih ali vidnejših umetni­ških sledi delno je temu gotovo kriva tudi gospodarska in duhov­na »suša« tistega časa. Spremem­be so se začele dogajati šele pod škofom Antonom Alojzijem Wolfom v drugi četrtini 19. stoletja. Ta­krat sta bili opravljeni dve veliki deli: kupola in marmoriranje ter zlatenje po­udarjenih ar­hitekturnih členov in ornamentike.
Leta 1836 so začeli z zbiranjem sredstev, načr­tov in dokumentov za pozidavo kupole. Po daljšem iskanju pri­merne rešitve, so se odločili za na­črt, ki je predvidel »rimsko« kupo­lo: znotraj okrogla kupola »sloni« na oktagonalnem obodu z okni in s svetlobnico na vrhu. Dela so po daljšem pregovarjanju zaupali zi­darskemu polirju Mateju Medvedu iz Cerkelj, ki je s svojimi zidarji za­stavil delo aprila 1841, junija pa so vrh kupole že pritrdili križ. Kupola je graditelju prinesla veliko slavo, saj je s svojimi zamislimi odlično rešil tehnično zahtevno gradnjo. S kupolo je bila stavba stolnice do­končno realizirana po prvotni ba­ročni zasnovi; na zunaj je dobila pomemben arhitektonski pouda­rek, navznoter pa nov vir dnevne luči, ki je osvetlil dotlej temačno križišče ladij.
V letih 1848-1844 jo je znotraj po Quaglijevem vzoru poslikal slikar Matevž Langus. S tem je kupola dobila baročen videz, čeprav Langusove freske delujejo nekoliko težko in premalo »odpirajo« obok. Langus pa je tudi sicer v letih od 1822 do svoje smrti 1855 veliko prispeval za stolnično opremo, saj so se nanj pogosto obračali z na­ročili. Leta 1822 je tako naslikal prirejeno kopijo sv. Miklavža po Liberijevi sliki za velik oltar, 1830 poklon sv. Treh kraljev za oltar sv. Rešnjega Telesa, 1833 oltarno sliko »Salve Regina« za Marijin oltar v Jurijevi kapeli, 1845 novo sliko sv. Miklavža za glavni oltar, 1852 sli­ko sv. Janeza Nepomuka za oltar v Andrejevi kapeli, 1853 kopijo Ra­faelove Folignske Madone za Ma­rijin oltar, če omenimo samo večja platna. Poleg tega je dvakrat (1828 in 1852) naslikal božji grob, več banderskih slik ter manjše slike za oltarje v stranskih kapelah. Več let je tudi postopoma restavriral Quaglijeve freske ter jih pri oltar­ju sv. Rešnjega Telesa ter sv. Dizme ob straneh razširil s klasicistični­mi zastori in kandelabri na pod­stavkih.
  Ponedeljek, 4.3.: sv. Kazimir, poljski kraljevič
  Torek, 5.3.: sv. Hadrijan, mučenec
  Četrtek, 7.3.: sv. Perpetua in Felicita, mučenki
  Petek, 8.3.: sv. Janez od Boga, re­dovni ustanovitelj
  Sobota, 9.3.: sv. Frančiška Rim­ska, redovnica
  V ponedeljek, 4.3., bo v okviru Tomaževe proslave na Teološki fa­kulteti ob 9.00 sveta maša, ki jo bo daroval gospod nadškof. Po večer­ni sveti maši pa bo ob 19.15 v župnišču sestanek članov ŽPS.
  V sredo, 6.3., na pepelnico, zače­njamo letošnji postni čas. Pri vseh mašah bo obred pepeljenja. Večer­no sveto mašo bo daroval škof dr. Anton Jamnik.
  V soboto, 16.3., bo ob srečanju sodelavcev škofijske Karitas ob 9.00 sveta maša, ki jo bo daroval gospod nadškof.
  V nedeljo, 17.3. bo ob 15.00 na Brezjah škofijsko molitveno sre­čanje za duhovne poklice pri­pravlja ga naša dekanija. Lepo vabljeni k čimvečji udeležbi. Za avtobusni prevoz se lahko prijavi­te pri frančiškanih »na porti«.
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30
Ob sobotah in prvih petkih tudi ob 16.00
Cerkveni prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30
Nedelje in zapovedani prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30
Papež Frančišek med nedeljsko molitvijo Angel Gospodov:
»Ne obstaja nič večjega in rodovitnejšega od ljubezni: ta podeli osebi vse njeno dostojanstvo, medtem ko jo, nasprotno, sovraštvo in maščevanje razvrednoti­ta, s tem ko iznakazita lepoto bitja, ki je ustvarjeno po Božji podobi«.

Pobožnost Križevega pota


TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski urad. Odgovarja Roman Starc, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/

Ni komentarjev:

Objavite komentar