Kdor bi površno bral Pavlova pisma, bi lahko
dobil vtis, da je poln samega sebe ter da ga iz ene skrajnosti meče v drugo. A
vemo, da to ne drži. Kadarkoli namreč postavlja sebe za zgled in želi, da bi
ga posnemali, dela to zato, ker želi izpostaviti dejstvo, da morajo tudi drugi
postati to, kar je on: Kristusov posnemovalec. »Postanite moji posnemovalci,
kakor sem jaz Kristusov,« pravi Korinčanom (1 Kor 11,1). In tega mu nihče ne
more oporekati, saj je Pavel v najrazličnejših okoliščinah dokazal, kaj pomeni
posnemati Kristusa. V Filipih pa je obstajala cela vrsta kristjanov, ki tega s
svojimi dejanji in oznanjevanjem niso izpričevali. Oznanjali so sicer Jezusa, a
ne križanega. Ker so se izogibali trpljenju s Kristusom, jih imenuje »sovražniki
Kristusovega križa«. Čeprav »jokaje«, jim napoveduje večno pogubljenje. Z
izrazom: »njihov bog je trebuh«, ne misli dobesedno na želodec, pač pa na
dejstvo, da mislijo zgolj nase, na svoje udobje, zato jim to zemeljsko, meseno
življenje, pomeni več od vsega in bežijo od Kristusovega križa. Vse njihovo
mišljenje je privezano na zemeljske dobrine in zato ne pričakujejo
Kristusovega prihoda. Pravi kristjani pa vedo, da so na tej zemlji tujci, zato
ne čakajo na smrt, pač pa pričakujejo »odrešenika, Gospoda Jezusa Kristusa«,
ki bo »preobrazil naše bedno telo« in ga bo »naredil podobno telesu svojega
veličastva«. Tako kot že večkrat, Pavla tudi tu že samo oznanjanje tega napolni
z ljubeznijo do svojih naslovnikov, ko zaključi: »Zato moji ljubi in tako
zaželeni bratje, moje veselje in moj venec, stojte trdno v Gospodu!« Le koga se
ne bi dotaknile te tako ljubeče in spodbudne besede!
Roman
Starc
Nekateri poudarki iz prvega postnega govora
škofa dr. Franca Šuštarja: Postni čas je poseben čas milosti, so posebne
duhovne vaje v življenju kristjana oz. vsakoletni misijon za župnijo. Je čas,
ko naj bi obnovili, utrdili in poglobili svojo vero, predvsem zavest o tem, da
smo vsi Božji otroci. Ob pogledu na Božja dela mora kristjan vedno znova ponavljati
svojo osebno izpoved vere. O tem je govoril tudi sv. papež Janez Pavel II. na
svojem obisku v Sloveniji, ko je dejal, da je odločitev za Boga stvar vsake
generacije in stalnega obnavljanja vere.
Postni čas pred nas postavi celotno pot krstne
kateheze: spodbuja nas, da se rešimo greha in smrti, ob tem doživimo Božjo
ljubezen in postanemo Božji otroci. Prehoditi moramo pot od skušnjav v raju,
v puščavi, do odpovedi, ki vodi k veri. Berila in evangeliji postnih nedelj
nam kot mejniki na zemljevidu v obljubljeno deželo zarisujejo to pot vere:
Božja beseda prve nedelje govori o izpovedi vere in Jezusovi povezanosti z
Očetom, ki jo hudič s svojimi skušnjavami napada. Na drugo postno nedeljo smo
priče Božji zavezi z Abrahamom in Jezusovi spremenitvi na gori, kjer se Bog
daje spoznati. Tretjo postno nedeljo bomo videli, kako Bog vstopa v življenje
ljudi: kako vidi stisko Izraelcev v Egiptu in Mojzesu zaupa posebno poslanstvo,
v evangeliju pa Jezus poudarja po eni strani nujnost poti spreobrnjenja in
izpolnjevanja Božje volje, po drugi pa Božje potrpljenje. V zgodbi o očetu in
obeh izgubljenih sinovih, o Očetovi hiši in posinovljenju, ki ga je deležen
vsak, ki se spreobrne, bo na četrto nedeljo v ospredju vidik Božjega
usmiljenja. Še močneje bo to Božje usmiljenje poudarjeno na peto postno, tiho
nedeljo v rešitvi grešnice pred obsodbo. Na cvetno nedeljo pa bomo ob
Jezusovem vstopu v Jeruzalem in prebiranju pasijona razmišljali o skrivnosti
Jezusovega trpljenja in darovanja. Danes pa nam evangelij prikaže Jezusa, ki
je po krstu poln Svetega Duha, ki ga je vodil po puščavi, hudič pa ga je
skušal. Želel je videti Jezusovo ponižanje in napasti njegov odnos z Očetom: Če
si Božji Sin. Če si... Vanj je želel vsejati dvom in ga odtrgati od odnosa z
Očetom. Vsaka skušnjava je tako oblikovana, da zanika zaupanje v Boga in vodi v
malikovanje. Jezus pa vztraja v tesni povezanosti z Očetom in zavrača
skušnjave z Božjo besedo; Božjo besedo sicer pozna tudi hudi duh, a jo
zlorablja v napačni pomen. Za nas je to velik pouk, kako ravnati v skušnjavah.
Skušnjave prihajajo največkrat od zunaj in se vsiljujejo od drugega, so morda
zanimive, ob njih se počutimo nelagodno, v zadregi. Če ostajamo zvesti močni
povezanosti z Bogom, jih bomo kaj hitro prepoznali in premagali: s pomočjo
Božje besede, molitve, Cerkve v pogovorih z bratom ali sestro. Zelo pomembno
je razločevanje duhov gre za umetnost duhovnega življenja. Postni čas je torej
predvsem priložnost za poglobitev vere, poznavanja nauka in Božjih del ter
prošnja za Božjo pomoč. Če si bomo za to pri zadevali, potem se bomo pri
velikonočni vigiliji res lahko slovesno odpovedali hudemu duhu, njegovemu
zapeljevanju, vsem njegovim delom ter izpovedali vero v Očeta, Sina in Svetega
Duha v občestvu Cerkve.
STOLNICA NAŠ DOM
Opremljanje stolnice dvajseto stoletje
Na začetku stoletja so se znova lotili
nekaterih prenovitvenih del, da bi počastili 200. obletnico posvetitve stolne
cerkve. Anton Jebačin je restavriral Quaglijeve freske ter pri tem odkril že
dlje časa zakriti sliki na zahodni steni nad orglami, podobar Jernej Rovšek
pa je obnovil korne sedeže v prezbiteriju. V cerkvi so namestili nova okna, ki
pa niso bila usklajena s freskami in so jih barvno dušila. Po praznovanju
obletnice so se posvetili še opremi cerkve. Izdelali so vetrolovna vrata,
obnovili klopi (ohranili so baročne stranice in izrezljali nekatere nove),
napravili so osem novih spovednic ter marmorne napisne plošče pod kipi emonskih
škofov ter več manjših popravil pri velikem oltarju in tabernaklju. Leta 1911
so bile dokončane nove orgle ter obnovljeno okrasje baročnih omar. Z
odstranitvijo starih orgel so odkrili skrito Quaglijevo fresko s prizorom
izvolitve sv. Miklavža za škofa v Miri. Na zunanji zahodni fasadi so v niši
namestili kipa sv. Tomaža Akvinskega in sv. Bonaventura, na severni pa škofa
Žiga Lamberga in Tomaža Hrena. Vse štiri kipe je izdelal Ivan Pengov. Poleg
ostalih umetnikov so v tem času za stolnico delali še: Ivan in Helena Vurnik,
Riko Debenjak, Stane Dremelj in Ivan Pengov ml. Po drugi svetovni vojni je svoj
pečat stolnici vtisnil tudi arhitekt Jože Plečnik: izdelal je škofovski prestol
ter naredil načrt za predelavo kapele sv. Križa in vanjo postavil nov krstni
kamen. Slikar Stane Kregar je naslikal podobo sv. Antona Padovanskega, leta
1961, ob 500. obletnici ustanovitve škofije, pa nov vitraj za okno v
prezbiteriju. Po koncilu so v letih 1969-1971 po načrtih arhitekta Antona
Bitenca preuredili celoten prezbiterij ter ga na novo tlakovali in naredili
steklena vetrolova pri obeh vhodih v cerkev. Leta 1973 so v cerkev namestili
nov križev pot, delo Franceta Goršeta. V spomin na prvi obisk papeža Janeza
Pavla II. v Sloveniji je stolnica leta 1996 dobila dvoje znamenitih bronastih
vrat, delo Toneta Demšarja in Mirsada Begica. Zadnje večje delo pa je bila
obnova Quaglijevih fresk v cerkveni ladji (2002-2006 ).
GODOVI IN PRAZNIKI
• Ponedeljek, 18.3.: sv. Ciril Jeruzalemski,
škof, cerkveni učitelj
• Sreda, 20.3.: sv. Martin iz Brage, škof
• Četrtek, 21.3.: sv. Serapion, škof, mučenec
• Petek, 22.3.: sv. Lea, spokornica
• Sobota, 23.3.: sv. Alfonz Turibij, škof
• V torek, 19.3., na slovesni praznik sv.
Jožefa, Jezusovega varuha in moža device Marije, bodo svete maše po
prazničnem redu. Sveto mašo ob 9.00 bo daroval godovnjak g. prošt.
• V četrtek, 21.3., bo po sveti maši ob 19.15. v
Baragovi dvorani v župnišču prof. dr. Jože Balažic predaval o potovanju po
Argentini.
»Tanka plast pepela, ki jo bomo prejeli, je
zato, da bi nam obzirno in odkrito rekla: od mnogih stvari, ki jih imaš v
glavi, za katerimi tekaš in se trudiš vsak dan, ne bo ostalo nič.
Zemeljske stvarnosti izginejo, kakor prah v
vetru. Dobrine so začasne, oblast mine, uspeh zaide. Kultura zunanjosti, ki danes
prevladuje in nas zavaja, da bi živeli za stvari, ki minejo, je veliko slepilo.
Je namreč kakor plamen: ko ugasne, ostane samo pepel. Post je čas, ko smo poklicani,
da se osvobodimo utvare, da živimo, medtem ko se poganjamo za prahom. Post
pomeni ponovno odkriti, da smo ustvarjeni za ogenj, ki vedno gori in ne za
pepel, ki takoj ugasne; za Boga, ne za svet; za večnost Neba, ne za prevaro
zemlje; za svobodo otrok, ne za suženjstvo stvarem. Danes se lahko vprašamo:
na kateri strani sem? Ali živim za ogenj ali za pepel?«
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30
Ob sobotah in
prvih petkih tudi ob 16.00
Cerkveni
prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30,
16.00, 18.30
Nedelje in
zapovedani prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30,
12.30, 16.00, 18.30
TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski
urad. Odgovarja Roman Starc, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar