sobota, 16. december 2023

TEDEN BOŽJE BESEDE 17. 12. 2023-24. 12. 2023

3. ADVENTNA NEDELJA

»Poslan sem, da oznanim blagovest.« Prav presenetljivo je, da je Bog izbral to pot, da se vera oznanja po ljudeh. Preroki, pismouki, apostoli, starši, duhovniki, kateheti, vsak krščeni. Ona delitev na učečo in poslušajočo Cerkev se ni povsem ob­nesla, preveč šolska je bila. V prenašanju in izročanju vere se posvečujeta oba: ta, ki oznanja, in tisti, ki posluša. Prvi mora ras­ti v zavesti, da resnica ni njegova, ampak Božja, da je sam le posoda in glasnik; in če v tem raste, bo sebe zveličal.

Ne sme loče­vati besede in sebe, ampak mora ustvar­jati čim močnejšo edinost med besedo, ki jo govori, in svojim življenjem; tako po­staja njegovo govorjenje tudi pričevanje.

Čeprav sta glas in beseda dvoje različnih stvarnosti, v oznanjevanju postajata eno: glas brez besede ne oznanja nič, beseda brez glasu pa ostaja nema. Ta, ki posluša, pa mora vsrkavati besedo in nauk in pri tem čim jasneje ločevati besedo in oznanjevalca, da ga njegova podoba ne bo mo­tila. Veliko ljudi se namreč prav tukaj spotakne. Tudi ob Janeza so se, očitali so mu, kaj sploh govori, če ni ne Kristus ne Elija ne prerok. In so odhajali še bolj ubo­gi, kot so prišli. Kot se mnogi zaletavajo v Cerkev, ker ni tako sveta kot resnica, ki jo prinaša v svet, pa zato ostajajo brez resni­ce in brez milosti.

Beseda je beseda Boga, Cerkev pa je zelo človeška. Zato je tako po­membno, da to dvoje miselno dobro loču­jemo, čeprav sta v bistvu eno. »Veselje v Gospodu je vaša moč.« Pozna­mo vljudnostni nasmeh vzhodnjakov, ki naj bi bil izraz spoštovanja, pa prijazni nasmeh trgovcev, ki naj bi pridobil našo naklonjenost, a hitro zamre, če nimajo od nas koristi. Izraz veselja pa je nasmeh, ki ima korenine v veselju srca. Ni čisto isto kot Slomškova misel o rož'ci, ki ji je ime srčna zadovoljnost, sta pa močno poveza­na. Zveličanje, ki prihaja v Odrešeniku, je tako velika skrivnost in tako dragoce­na vrednota, da je človeški način učenja in iskanja modrosti zanjo premajhen; je ne dojame. Bog nam je zato v svojem Sinu ponudil vrlino ponižnosti. Z njo pa se po­znavanju besede Boga pridruži duh slu­ženja; iz njega pa zaživi v nas.

Anton Slabe

Med bogoslužnimi besedili izstopajo po svoji notranji lepoti in bogastvu tako imenovani »O« odpevi, ki jih pojemo ali molimo pri adventnih večernicah od 17. decembra dalje. Vsi se začenjajo z vzklikom »o«, saj ti spe­vi izražajo občudovanje Cerkve sko­zi dolga stoletja, ko je premišljevala skrivnost učlovečenja. S klasičnimi svetopisemskimi podobami našte­vajo različna imena za učlovečeno Besedo. Ko jih molimo, stopamo že v središče božične skrivnosti.

- O Modrost, ki si izšla iz ust Najviš­jega, ki segaš od kraja do kraja ter krepko in blago vse urejaš: pridi in uči nas pota razumnosti (17. decem­bra).

Izvir prave modrosti vidi Izrael v Božji besedi. Bogočastje je izvoljeno ljudstvo spodbujalo, da so modrost poosebili in jo videli v delovanju: Modrost je Jezus Kristus, ki se je kot otrok rodil v Betlehemu. Modrost je on, ki obsega in objema vse stvarstvo.

- O Gospod in voditelj Izraelove hiše, ki si se Mojzesu prikazal v gorečem grmu in mu na Sinaju dal zapovedi: pridi in nas z močno roko reši (18. decembra).

Z očmi ne moremo videti Boga, kakr­šen je. To nam je prihranjeno po izte­ku zemeljskega življenja. Vendar pa moremo o njem zbrati odseve v naj­različnejših znamenjih, s katerimi se razodeva. Vsa znamenja pa zbledijo pred velikim znamenjem: božičem. Kristus je najvišje in dokončno razo­detje Boga. To je najbolj sveto zname­nje, mimo katerega ne moremo iti.

-  O korenina Jesejeva, ki si v zname­nje ljudstvom in bodo pred teboj kra­lji umolknili in te narodi molili: pridi in nas reši, nikar več ne odlašaj (19. decembra).

Kristus je postal naša korenina, pred katerim vse druge moči umolknejo. Zakaj on ni samo božja »sled«, tem­več Bog v osebi, v človeški podobi. Korenina ni več nedosegljiva, tu je, stopila je v našo zgodovino. Kristus je popolnoma zakoreninjen v Očetu, mi pa smo s krstom in vero zakoreni­njeni v Kristusu.

- O ključ Davidov in žezlo Izraelove hiše, ki odpreš in nihče ne zapre, zapreš in nihče ne odpre: pridi in reši iz ječe jetnika, ki sedi v temi in smrtni senci (20. decembra).

Ključi pomenijo oblast, kraljestvo, ki je prešlo na Kristusa. Kristus je ključ, ki odpre vsaka vrata. Nobena milost nam ni podeljena brez njega, on je vrata in kdor stopi skoznje, bo rešen. Ključi nebeškega kraljestva so de­jansko v njegovih rokah. Še več. On sam je kraljestvo.

- O Vzhajajoči, odsvit večne luči in sonce pravice: pridi in razsvetli vse, ki sedijo v temi in smrtni senci (21. decembra).

Božično bogoslužje je prepojeno z luč­jo. Apostol Janez predstavi Kristusov prihod na svet kot luč: »Bila je prava luč, ki prihaja na svet in razsvetljuje vsakega človeka.« Naš svet je tako re­ven z Božjo lučjo. Bog je za naš razum velika skrivnost. Potrebno je, da nek­do pride iz Božjega naročja, o katerem vse ve, in nam spregovori o Bogu.

- O Kralj narodov, vsem zaželeni vo­gelni kamen, ki povezuješ božje in človeško: pridi in reši človeka, ki si ga iz prsti naredil (22. decembra).

Naloga vogelnega kamna je, da daje trdnost stavbi s tem, ko povezuje ves

njen ustroj. Ljudje so vedno iskali na­čine, kako bi se med seboj trdneje po­vezali. Ko je v Betlehemu zasijala luč, je ta želja postala konkretna mož­nost. O božiču še bolj začutimo potre­bo po miru in edinosti. Pot do tega je samo ena: z vsem srcem se moramo okleniti Kristusa vogelnega kam­na, ki vse povezuje v eno.

-  O Emanuel, Bog z nami, naš kralj in zakonodajalec, pričakovanje narodov in njih rešitelj: pridi in nas reši, Gospod, naš Bog (23. decembra).

Emanuel, Bog z nami, to je najvišji naslov. Ko je Sveti Duh prišel nad Marijo, se je Beseda učlovečila in se naselila med nami. Nič več nismo sami, Bog je z nami po Kristusu, našem bratu. Z nami je za vedno: po svojem Duhu, po evharistiji, po Cerkvi, ki je naprej živeči Kristus, po odrešenjski zgodovini; on ostane Emanuel - Bog z nami.

iz:  

F. Oražem, Leto Kristusove skrivnosti

STOLNICA NAŠ DOM Zakristijska omara

Fresko na oboku je leta 1704 nasli­kal Giulio Quaglio (opisana je v TBB št. 2196), dekan Dolničar pa se je nanj obrnil tudi za nasvet glede zakristijske omare. Omara za posodje in paramente je bila nared leta 1706, pred uvedbo bogoslužja v novo stolnico, napravil pa jo je mizar Jožef Menner.

Bogata baročna zakristijska omara je tako po premišljeni simetrični za­snovi kot po izvedbi odličen mizarski izdelek. Spodnji del zavzemajo pre­dalniki in vmesne omarice z dvokrilnimi vratci, zgornjega strnjena vrsta plitvejših omaric (ob bogateje okra­šeni srednji po šest preprostejših na vsaki strani, kar ustreza optimalne­mu številu kanonikov), na vrhu sta na straneh dva polkrožno zaključe­na nastavka, med njima pa se dviga razpelo, nameščeno nad višjo srednjo omarico, poudarjeno tudi s perspektivično poglobljenimi vratci in ornamentiko.

Omaro krase zaviti stebriči, pilastri, puščičasto oblikovana deko­rativna polja in zalomljeni profilirani okvirji polnil na vratcih in hrbtišču.

Podobne profilirane okvirje najdemo tudi na notranjih zakristijskih vra­tih; bržčas so delo istega mojstra in so morala prav tako nastati do leta 1706.

»V svetu, ki se vse bolj oddaljuje od Boga, prižgimo v sebi plamen vere, ki bo osvetlil pot tudi drugim. Na svet moramo gledati, kot da je posut z dragocenimi biseri: to so duše, ki čakajo na Boga.«

(Sveti Janez Calabria, duhovnik)

   V sredo, 20. 12., ob 19.00 bodo študentje akademije za glasbo pod vodstvom prof. Toneta Potočnika izvajali »o« antifone z vmesnimi orgelskimi improvizacijami prof. Damijana Močnika. Lepo vabljeni!

   V četrtek, 21. 12., bo ob 18.30 sveta maša za domovino. Lepo vabljeni!

   V soboto, 23. 12., bo pred večerno sveto mašo ob 17.00 koncert Slovenskega baročnega orkestra.

  Nedelja, 17. 12.: 3. adventna nedelja

  Ponedeljek, 18. 12.: sv. Vunibald, opat

  Torek, 19. 12.: Urban V., papež

   Sreda, 20. 12.: sv. Vincencij Romano, duhovnik

  Četrtek, 21. 12.: sv. Peter Kanizij, duhovnik, cerkveni učitelj

  Petek, 22. 12.: sv. Frančiška Cabrini, redovna ustanoviteljica

  Sobota, 23. 12.: sv. Janez Kancij, duhovnik

  Nedelja, 24. 12.: 4. adventna nedelja

V stolnem kiosku lahko dobite marijanske koledarje,

kadilo in oglje ter blagoslovljeno vodo.

od 16. do 24. decembra ob 9.00 in 18.30. Lepo vabljeni!

SKUPNA MOLITEV V STOLNICI

VSAK DAN

8.30 in ob 18.00: Rožni venec pred Najsvetejšim

18.00: Rožni venec

NEDELJA

15.30: Molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

PRVI ČETRTEK

Po večerni maši molitev v čast svetemu Jožefu

PRVI PETEK

8.30: Molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

15.00: Ura Božjega usmiljenja

PRVA SOBOTA

8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

URNIK SVETIH MAŠ

Delavniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 18.30 Ob sobotah in prvih petkih tudi ob 16.00

Cerkveni prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30

Nedelje in zapovedani prazniki: 6.30, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30

Ni komentarjev:

Objavite komentar