sobota, 9. december 2023

TEDEN BOŽJE BESEDE 10. 12. 2023-17. 12. 2023

2. ADVENTNA NEDELJA

Nedelja je posebej dragocen dan. Bog ga je posvetil, da ne bi prezrli, da je ob vsem, tudi najbolj nujnem delu, vendar še bolj pomembna naša povezanost z Bogom v za­upanju in hvaležnosti in prav enako naša edinost v družini in družbi. Tu odmevata prvi dve zapovedi za program vsega življe­nja: v osebnem razvoju priti do ljubezni do Boga in do ljubezni do bližnjega. Vse dru­go naj bi bilo s tem prežarčeno.

Tudi zato je Bog tema dvema skupnostma družini in Cerkvi dal neuničljivo vrednost. Nič nenavadnega ni, da se je Bog Izrael­cem razodel v puščavi. Odmik v samoto je naporen, vendar čudovit, da človek spo­zna sam sebe, svoje sposobnosti in svojo krhkost, pa da zasluti bližino Boga. Sredi vsakdanjega nemira, dela in ropota je to zelo težko.

Dragoceni so trenutki, ki jih človek vsak dan prihrani za molitev, a vsi izkušamo, kako težko je že v tem do­seči resnično zbranost, da bi bil v njej sam z Bogom z duhom in srcem. Da pridemo do gotovosti o sebi, kar moramo ubrati to pot in ustvarjanje zaupnega odnosa z Bo­gom potrebuje čase samote. Brez tega prav lahko ostajamo v svetu lastne pameti in pameti okolice: ta pa ne sega prav dosti v globino, ne gleda kaj dosti v prihodnost.

Res je le sedanji trenutek v naši poses­ti preteklost nam je odšla, prihodnost ni nikoli gotova. V tej drugi adventni ne­delji nas prerok Izaija namreč spominja, kako preteklost lahko teži človeka, da mu zmanjkuje zaupanja in veselja, da strah hromi njegovo delovno in še bolj duhov­no ustvarjalnost. Veliko so nam govorili o strogi Božji pravičnosti, a hvala Bogu, premalo pa o njegovi velikodušnosti v dobroti in pravični, a usmiljeni ljubezni. Odkrivanje Boga povečuje življenjski op­timizem, ker se zaupanje v človeka pre­makne na zaupanje Bogu.

Čisto drugačno razpoloženje se ustvari, ko človek prema­guje svojo grešnost, pa ne več zato, ker se boji kazni, ampak ker ima Boga rad. Ja­nez je dobro vedel, da odvrnitev od greha ni samo za občutek moralne poštenosti, ampak postaja vedno bolj očiščevanje in priprava duha, da bo vanj Gospod umestil svetost svoje Besede in moč svojega Duha.

Anton Slabe

Tudi danes je v bogoslužju naglašen dvojni značaj adventnega časa: pri­čakovanje in priprava. V splošnih določbah o bogoslužnem letu in ko­ledarju Rimskega misala beremo: »Adventni čas ima dvojen značaj: je čas priprave na slovesno praznova­nje Gospodovega rojstva, ko se spo­minjamo prvega prihoda Božjega Sina med ljudi, hkrati je to čas, ko to spominjanje usmerja naša srca k pri­čakovanju drugega Kristusovega pri­hoda ob koncu časov. Na ta dva nači­na stopa adventni čas pred nas kot čas pobožnega in veselega pričakovanja.« 

Takšno pričakovanje nujno dela človeka pripravnega in sprejemljivega za delovanje Božje milosti. Bogosluž­je adventnega časa pa budi v nas tudi zavest grešnosti. Opominja nas, naj se s premagovanjem poželenja in prosto­voljno pokoro vadimo v poglobljenem premišljevanju in zbranosti, da nas more prepojiti tisto živo hrepenenje po vrnitvi k Bogu, ki nas edini more s svojo milostjo rešiti greha in njegovih posledic.

Glede na dvojni značaj adventa razli­kujemo v adventnem času dva dela.

V prvem delu, od prve adventne nede­lje do 16. decembra, je bolj v ospredju pričakovanje drugega Kristusovega prihoda.

Vera v drugi Kristusov prihod napravlja človeško zgodovino za čakanje na dokončno izpolnitev smisla človeš­kega življenja. Za posameznega člove­ka je glede drugega Kristusovega pri­hoda odločeno že z njegovo smrtjo. Zato moramo biti vedno pripravljeni na svojo smrtno uro, ki bo za vsako­gar izmed nas v bistvu ura drugega Kristusovega prihoda.

V drugem delu adventa, od 17. do 24. decembra, pa je v bogoslužju bolj po­udarjena neposredna priprava na pra­znovanje Gospodovega rojstva. Advent je čas veselega in čuječega pričakova­nja.

Čuječnost pomeni odgovorno živ­ljenje iz osebne povezanosti s priha­jajočim Kristusom. Pričakovanje je napeto hrepenenje po tistem, kar poz­namo. In to je velika naloga adventnega časa, da bi spoznali Tistega, ki je sre­di med nami. Zato se moramo v tem času še posebno poglabljati v Božjo be­sedo, premišljevati Kristusovo življe­nje in evangelij, skrbeti za bolj zbrano osebno in skupno molitev.

Kristus, ki se ga v adventu spominja­mo, je bil vedno v središču pričakova­nja. Vse želje, obljube in pričakovanja stare zaveze so bile usmerjene vanj. Prišel je ob polnosti časov, ko se je Bese­da učlovečila in se naselila med nami. Zdaj pa prihaja v Cerkev in srca ljudi ter bo prišel v slavi ob koncu časov.

Zato advent ni samo slavljenje zgo­dovinske priprave na Kristusovo rojstvo, ker je ob tem vedno naglašena velikonočna skrivnost in Kristusov drugi prihod. Advent, kakor tudi vsa druga bogoslužna slavja, je pravza­prav en način slavljenja ene in edine skrivnosti.

iz: F. Oražem, Leto Kristusove skrivnosti

»Moj Bog in moje Vse. V Bogu najdem vse, brez Njega nočem ničesar, On me popolnoma zadovoljuje. Toda, Gospod, daj mi spoznati sebe in tebe, da bom mogla dihati samo za svoje ponižanje in tvojo slavo. Moja Mati, samo ti mi lahko izprosiš to milost.«

(Blažena Marija Emilija Riquelmey Zayas, redovna ustanoviteljica)

V začetku leta 1970 se je z nepričakova­nim odstopom dr. Mirka Cudermana izpraznilo mesto ravnatelja ljubljanske­ga stolnega kora. Odgovorni so ga ponu­dili Jožetu Troštu, ki je bil sredi študija glasbe na Papeškem inštitutu za cerkve­no glasbo v Rimu.

O razmerah, v katerih je nastopil služ­bo ravnatelja stolnega kora v Ljublja­ni, veliko pove dekret o imenovanju, v katerem je nadškof dr. Jožef Pogač­nik brez olepševanja zapisal: »Želim, da si prizadevate ustvariti stolnici primeren cerkveni zbor in ga vzgaja­ti po navodilih liturgične prenove.« Stolni kor je bil namreč v tistem času skorajda izpraznjen. Takoj ob nastopu službe, oktobra 1970, je začel z vajami. Od nekdanjega zbora je ostala peščica pretežno starej­ših pevk, moških glasov pa ni bilo niti za vzorec.

Kljub pomanjkanju pevcev je bil Trošt dolžan zagotoviti petje pri nedeljskih kanoniških mašah, ob slovesnejših priložnostih ter pri škofo­vih mašah. Pospešeno se je bilo treba lotiti študija oz. ponavljanja primer­nih maš in drugih skladb iz obsežne­ga inventarja stolnega kora.

Pri tem se je moral Trošt prilagajati zmožnostim zbora, ki se je šele oblikoval. Nekate­re pevke in pevci so zbor zapustili, ko so si ustvarili družine in se odselili, a Trošt tudi v najbolj kritičnih obdob­jih ni izgubljal volje in poguma. 

Z ve­liko mero strpnosti je prenašal celo otroški jok in živžav na koru, kadar ni šlo drugače.

Pokoncilska liturgična prenova je v bogoslužje uvajala domači jezik.

Teža­va je bila v tem, da je manjkalo skladb, ki bi ustrezale novim liturgičnim zahtevam. Slovenskih maš na liturgična besedila je bilo malo, a k sreči je bil prof. Trošt po duši komponist, zato je nemudoma poprijel za delo in zače­le so nastajati slovenske maše, psalmi in različne pesmi. Mnoge skladbe so najprej preizkušali v stolnici, stolni zbor je krstil večino Troštovih maš za mešani zbor, poleg tega pa v vseh le­tih naštudiral tudi okoli 60 latinskih maš.

V času Troštovega vodenja stolnega kora se je v ljubljanski stolnici zvr­stilo kar lepo število izrednih slove­snosti, pri katerih je sodeloval z zbo­rom in priložnostnim orkestrom: 6 posvetitev škofov, 3 zlate maše ter 3 pogrebi.

Od drugih večjih slovesno­sti naj omenimo še slovesno obhajanje 300-letnice ljubljanske stolnice 13. maja 2007.

Prof. Trošt je stolni kor vodil od leta 1970 do 2013, torej polnih 43 let ter tako za dve leti presegel Antona Foersterja, s katerim sta imela precej sku­pnega; oba sta v marsičem orala ledi­no. V štiridesetih letih so se menjavali slabši in boljši časi, vzponi in padci. Razmere za delo so bile pogosto ne­ugodne, a namesto vodila vse ali nič je bil pri Troštu vedno na prvem mestu čut za dolžnost, zmagovala sta volja in zaupanje, da bomo ne glede na okoliš­čine izpeljali, kar je treba izpeljati.

   Na Miklavževo nedeljo, 10. 12., bo slovesno sveto mašo ob 9.00 daroval gospod nadškof. Lepo vabljeni!

   V petek, 15. 12., bo v stolnici ob 19.30 orgelski koncert organista Johannesa Gefferta iz Bonna. Lepo vabljeni!

   V nedeljo, 17. 12., ob 16.00 bo gospod nadškof med sveto mašo podelil Sveta pisma letošnjim katehumenom.

  Nedelja, 10. 12.: 2. adventna nedelja

  Ponedeljek, 11. 12.: sv. Damaz I. papež

  Torek, 12. 12.: Devica Marija iz Guadalupe

  Sreda, 13. 12.: sv. Lucija, devica, mučenka

  Četrtek, 14. 12.: sv. Janez od Križa, duhovnik, cerkveni učitelj

  Petek, 15. 12.: bl. Krizina Bojanc, Antonija Fabjan in drinske mučenke

  Sobota, 16. 12.: sv. Adelajda, kraljica

  Nedelja, 17. 12.: 3. adventna nedelja

V stolnem kiosku lahko dobite marijanske koledarje, kadilo in oglje ter blagoslovljeno vodo.


od 16. do 24. decembra ob 9.00 in 18.30. Lepo vabljeni!

SKUPNA MOLITEV V STOLNICI

VSAK DAN

8.30 in ob 18.00: Rožni venec pred Najsvetejšim

18.00: Rožni venec

NEDELJA

15.30: Molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

PRVI ČETRTEK

Po večerni maši molitev v čast svetemu Jožefu

PRVI PETEK

8.30: Molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

15.00: Ura Božjega usmiljenja

PRVA SOBOTA

8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

URNIK SVETIH MAŠ

Delavniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 18.30 Ob sobotah in prvih petkih tudi ob 16.00

Cerkveni prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30

Nedelje in zapovedani prazniki: 6.30, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30

Ni komentarjev:

Objavite komentar