»LE KDO MI BO ODVALIL KAMEN Z GROBA?«
Ne skrbi, Marija Magdalena, že dolgo je, kar je kamen odvaljen. Grob je odprt in prazen. Življenja se namreč ne da zapreti v hladno zemljo in ga ne zapečatiti s težkimi rdečimi pečati ali zastražiti s spečimi stražarji. Živi, Marija Magdalena, tvoj Gospod, premagal je smrt in ti, ti mu moraš sledi ti. Vse, kar moraš storiti, je le, da odvališ skalo s svojega srca, tisto težko breme svojih grehov, človeške majhnosti in nepopolnosti; da se mu popolnoma odpreš ter prepustiš njegovemu brezmejnemu usmiljenju in ljubezni. On je, Marija Magdalena, že vstal, sedaj si na vrsti ti.
Skupaj
z njo pa, dragi brat in sestra, storiva to tudi midva. Odvaliva skalo z najinih
src, odvrziva povoje in stopiva iz hladnega groba v sončno pomladansko jutro,
vesela in hvaležna, da sva odrešena, nova, vstajenjska kristjana.
vaš župnik
Že dobro leto pripravljam knjigo o svoji družini. Družinsko drevo, predstavljeno na dveh straneh, bo le njen majhen del. V mislih imam povsem isti cilj, kot ga je imel Goran Vojnović, ko je pisal roman Figa, za katerega je leta 2017 dobil kresnika. Izpisati je želel bolečino svojih prednikov, ker je postalo breme njihove bolečine tudi zanj pretežko. V Figi raziskuje, kako se bolečina naših prednikov prenaša na nas. »Človeka razumeš šele takrat, ko razumeš njegovo bolečino. Včasih se šele s pisanjem približaš bolečini očeta ali mame, babice ali dedka. Ne gre za to, da z bolečino opravimo, temveč da se z njo zbližamo in jo spoznamo,« pravi Vojnović. Naša knjiga sicer ne bo takšna literarna mojstrovina kot njegova, bo pa dragocena, ker bo svoje zgodbe prispevalo več avtorjev iz širše družine.
Cvetna nedelja je danes. Med branjem pasijona po Marku nas bodo v srce zadele Jezusove besede: »Moja duša je žalostna do smrti. Ostanite tukaj in čujte!« In šel je malo naprej, se vrgel na tla in molil. »Aba, Oče, tebi je vse mogoče! Daj, da gre ta kelih mimo mene, vendar ne, kar jaz hočem, ampak kar ti!« Nato se je vrnil in videl, da spijo. Z bolečino je ostal sam. Vedno nas presune, ko vidimo trpljenje nedolžnih in svojih bližnjih. Umolknemo, ker v njihovi bolečini ne najdemo smisla. Nikoli ga ne bi našli, če ne bi Jezus, Božji Sin, sam trpel v vseh žrtvah, v vseh nas, ko nam je težko. V Njem, ki je v sebi povzel vse naše bolečine, jih nesel na križ in z njimi vstal, se je naše trpljenje preoblikovalo v novo odrešeno resničnost. Sicer bi nam ostale le boleče zgodbe in žalostni spomini nanje. Biti odrešen je neskončno več kot biti razumljen; odrešenje je več kot najboljša literatura.Milan Knep
Enkrat v blagodejnosti, sedaj v preizkušnjah še zmeraj pa je tu velika noč
V prečudoviti moči velike noči hodimo tudi Slovenci od postaje do postaje mejnikov enkrat v blagodejnosti, drugič v preizkušnjah -, da bi ohranili življenje in mladim omogočili dostojno prihodnost. Zaradi neuničljivega upanja smo se pred tridesetimi leti odločili za samostojno Slovenijo. To smo hoteli, ker smo tega vredni.
Že dobro leto pa premagujemo velike težave zaradi epidemije novega virusa. Kaj nas še čaka, ne moremo vedeti. Eno je gotovo: dobrotnost, solidarnost in služenje, ki jih hvaležno občudujemo pri varuhih zdravja in blagostanja, molitve in bogoslužja še zmeraj hodijo med nami kot angelski znanilci vstajenja. Ti dobrotniki nam ohranjajo upanje.
Mnogi naši bližnji so že morali napraviti zadnjo stopinjo do groba. Čeprav smo žalostni, svoja hrepenenja po nesmrtnosti utemeljujemo na veliki noči, ker verujemo, da se vse preizkušnje stekajo v Kristusovo zmago nad smrtjo. Škof dr. Jožef Smej je zmeraj opogumljal: »Skrivnosti trpečih src ne poznajo zatona. Odrešilne so in zato tudi večne.«
V tej zaupljivi veri škofje voščimo blagoslovljeno veliko noč vsem prebivalcem Slovenije, zamejcem in tistim, ki živite v tujini; posebej pa bolnim in trpečim.
Nekaj misli iz pridige pomožnega škofa dr. Franca Šuštarja na peto postno nedeljo:
Na današnjo nedeljo so po naših cerkvah križi zagrnjeni z vijoličnim prtom. Zagrnjeni bodo vse do velikega petka, ko bomo pri obredu odkrivanja križa počastili našega Gospoda Jezusa Kristusa na križu: »Glejte les križa, na katerem je viselo zveličanje sveta! Pridite molimo!« Takrat ga bomo počastili, se ga oklenili, mu zaupali svoje križe ter sprejeli povabilo: »Kdor hoče hoditi za menoj, naj vsak dan vzame svoj križ in hodi za menoj!« Ta čas nas posebej spodbuja in izziva, da bi bili z Jezusom, da bi ga še bolje spoznali, da bi vstopili v njegovo skrivnost Božjega Sina, da bi ga videli in živeli z njim.
Današnji evangelij nam pri tem pomaga:
slišali smo, kako so Grki pristopili k Filipu in ga prosili: »Gospod, radi bi
videli Jezusa.« Tiha nedelja pa s svojim vijoličnim prtom za nekaj časa
zakrije podobo Jezusa na križu. »Radi bi videli Jezusa.« Ali ni to pravzaprav
hrepenenje vsakega človeka rad bi videl Boga. Vsa naravna religioznost nam
govori o iskanju Boga, le da ga ljudje velikokrat iščejo po meri svojih okusov
in izbir. Morda imamo tudi mi že izkušnjo iskanja nekega malika, navezovanja na
boga, ki ni Jezus Kristus.
in pomenljive so bile njegove besede: »Ko bom povzdignjen z zemlje, bom vse pritegnil k sebi.« Najprej je bil povzdignjen, ko so ga pribili na križ in ga dvignili med nebo in zemljo. Potem pa je bil povzdignjen z zemlje, ko je bil po svojem vstajenju vzet v nebesa.
Jezus Kristus, Bog, ki ga iščemo in ljudi priteguje, je torej križani in poveličani Jezus. Ne gre za boga z zanimivimi čudeži in prijetnimi besedami, pač pa za križanega in poveličanega Jezusa. Zakriti križi naj nas torej še bolj spodbudijo k iskanju prave podobe Jezusa Odrešenika križanega in poveličanega. To je Bog, ki ljubi človeka, ki sprejme človekove slabosti in grehe, jih sam pretrpi in premaga ter nam podari novo rodovitno življenje.
Je spominski dan Jezusove zadnje večerje in noči, prečute v vrtu Getsemani. Dopoldan so v vseh
stolnih cerkvah slovesne krizmene maše, ko se ob svojih škofih zberejo duhovniki iz vse škofije, da tako izrazijo edinost zbora duhovnikov. Obnovijo tudi svoje duhovniške obljube, saj je na ta dan Jezus postavil zakrament mašniškega posvečenja. Škofje pri tej maši blagoslovijo krstno in bolniško olje ter posvetijo sveto krizmo, torej sveta olja, ki se uporabljajo pri podeljevanju nekaterih zakramentov. Letos bomo zaradi epidemije krizmeno mašo opravili kasneje, ko se bodo razmere izboljšale.
Zvečer so po župnijah slovesne svete maše, ko obhajamo in doživljamo to, kar se je zgodilo pri zadnji večerji na prvi veliki četrtek. Takrat je Jezus s svojimi učenci:
• opravil prvo sveto mašno daritev,
• jim z umivanjem nog izročil novo zapoved medsebojne ljubezni ter
• postavil apostole za prve duhovnike.
Najbolj žalosten dan v letu. Jezus daruje edino pravo in krvavo daritev na križu, zato ta dan ni svete maše.
Obredi, ki jih opravimo, imajo štiri dele: na začetku pride duhovnik pred oltar in tam nekaj časa leže in v tišini moli. Nato beremo Božjo besedo, zlasti pasijon. V drugem delu molimo oz. prepevamo zelo
stare prošnje za različne potrebe Cerkve; sledi najbolj pomenljiv obred češčenja križa, na katerem se je daroval naš Odrešenik. Duhovnik ob prepevanju odpeva »Glejte les križa ...« in postopnim odkrivanjem prinese križ pred oltar, kjer ga vsi počastimo s poklekom in poljubom. Zadnji del obredov je sveto obhajilo, zatem pa se Najsvetejše prenese v božji grob, kjer ga izpostavljenega v monštranci in zagrnjenega s tančico (znamenje, da je bil Jezus povit v povoje in položen v grob) še nekaj časa častimo.
Ker pa se na ta večer že začne »žalovanje«, pri maši po slavi utihnejo orgle in zvonovi, ki za tri dni »poromajo v Rim«. V spomin na trpljenje, ki ga je Jezus začel z molitvijo in krvavim potom na Oljski gori, po maši oz. obhajilu prenesemo Najsvetejše v t. i. »ječo«, kjer potem še nekaj časa »čujemo in vztrajamo v molitvi« skupaj z Jezusom. Razkriti in neokrašeni oltarji pa nas spominjajo na Jezusa, ki so ga oropali vsega človeškega dostojanstva.
Tudi ta dan ni svete maše, saj večerna vigilija spada že k praznovanju velike noči. Vsi se mudimo ob Jezusovem grobu in premišljujemo njegovo trpljenje. Zjutraj pred cerkvijo blagoslovimo ogenj, ki ga nato raznesemo po domovih. Po stari slovenski navadi se ta dan blagoslavljajo velikonočna jedi, ki jih družina zaužije za velikonočni zajtrk.
Zvečer se po cerkvah začne velikonočna vigilija (bedenje). Duhovnik zopet blagoslovi ogenj, ob katerem prižge velikonočno svečo, ki predstavlja vstalega Kristusa. Svečo prinese v temno cerkev in zapoje ob njej čudovito in starodavno hvalnico. To je t. i. slavje luči, saj
je vstali Kristus edina prava luč, ki razsvetljuje naše življenje. Drugi del obredov predstavlja daljše besedno bogoslužje (na voljo je devet beril iz Stare zaveze ter dve novozavezni). Pred berilom iz Nove zaveze zapojemo slavo, prižgejo se vse luči, oglasijo se zvonovi in orgle. Pred evangelijem pa zopet zapojemo alelujo trikratno, vedno višje in mogočnejše. Po pridigi sledi blagoslov krstne vode, ki se uporablja za krščevanje ves velikonočni čas. Ob tem vsi navzoči s prižganimi svečami v rokah obnovimo svoje krstne obljube. Evharistično slavje se nato nadaljuje kot običajno.
V velikonočno jutro nas prebudi en sam radostni vzklik »aleluja«. Po zgodnjem »gor vstajenju« se po vaseh in mestih razvijejo procesije z Najsvetejšim kot znak našega veselja, ki ga želimo oznaniti vsem ljudem. Letos teh procesij žal ne bo, a ne bo veselje v naših srcih zato nič manjše, saj za vsakim velikim petkom pride tudi jutro vstajenja. Kristus je namreč vstal, vstali bomo tudi mi. Aleluja.
Nedelja, 28. 3.: CVETNA NEDELJA
Ponedeljek, 29. 3.: sv. Bertold, redovni ustanovitelj
Torek, 30. 3.: sv. Janez Klimak, opat
Sreda, 31. 3.: sv. Gvido (Vido), opat
Četrtek, 1. 4.: veliki četrtek
Petek, 2. 4.: veliki petek
Sobota, 3. 4.: velika sobota
Nedelja, 4. 4.: VELIKONOČNA NEDELJA
Ponedeljek, 5. 4.: velikonočni ponedeljek
Torek, 6. 4.: sv. Irenej iz Srema, škof, mučenec
Sreda, 7. 4.: sv. Janez Krstnik de la Salle, redovni ustanovitelj
Četrtek, 8. 4.: sv. Maksim in Timotej, mučenca
Petek, 9. 4.: sv. Maksim Aleksandrijski, škof
Sobota, 10. 4.: sv. Domnij (Domen), škof, mučenec
Nedelja, 11. 4.: BELA NEDELJA, nedelja Božjega usmiljenja
Ponedeljek, 12. 4.: sv. Zenon Veronski, škof
Torek, 13. 4.: sv. Martin I., papež, mučenec
Sreda, 14. 4.: sv. Lidvina, devica
Četrtek, 15. 4.: sv. Helena (Jelica) Alzaška, kneginja
Petek, 16. 4.: sv. Bernardka Lurška, devica
Sobota, 17. 4.: sv. Simon Barsabejski, škof, mučenec
Nedelja, 18. 4.: 3. velikonočna nedelja
bo na belo nedeljo popoldan ob 16.00. Daroval jo bo nadškof Stanislav Zore. O tem, kako bo z udeležbo, boste pravočasno obveščeni.
krizmene maše ni! 18.30: sveta maša in obredi velikega četrtka do 20.30: molitev z Jezusom na Oljski gori
9.00: molitveno bogoslužje 15.00: križev pot 18.30: obredi velikega petka do 20.30: molitev pri božjem grobu pred izpostavljenim Najsvetejšim
6.30: blagoslov ognja 9.00: molitveno bogoslužje 11.00-15.00: blagoslovi jedi 16.00: večernice 18.30: velikonočna vigilija
Zaradi razmer bodo letos ob: 11.00, 12.00, 13.00, 14.00 in 15.00.
6.30: 8.30: sveta maša vstajenjska sveta maša
svete maše 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30
15.00: protipotresna pobožnost (sv. Jožef)
DELAVNIKI: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 18.30
OB SOBOTAH IN PRVIH PETKIH: tudi ob 16.00
CERKVENI PRAZNIKI NA DELOVNI DAN: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30
NEDELJE IN ZAPOVEDANI PRAZNIKI: 6.30, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30
TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski urad. Odgovarja Roman Stare, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana, roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar