sobota, 13. marec 2021

TEDEN BOŽJE BESEDE 14. 3. 2021-21. 3. 2021

4. POSTNA NEDELJA

Neznani avtor Druge kroniške knji­ge potrt v duši ugotavlja, da izvolje­no ljudstvo Izrael kopiči nezvestobe, posnema gnusobe sosednjih narodov, oskrunja tempelj, zasramuje preroke in za­smehuje Božje opomine. Vse to zlo ne spodkopa­va le javne in osebne mo­rale, ampak nekaj bolj te­meljnega, človekovo bitno naravnanost na Boga na eni strani in Božje približevanje člo­veku na drugi. Vladimir Solovjov (1853-1900), največji ruski filozof, v svojih spisih pokaže, da je zbliže­vanje Boga in človeka prvorazredna eksistencialna tema, zato zadeva vse, preproste in izobražene, verne in neverne. Do svojega 25. leta, ko se iz Londona vrne v Rusijo in se začne družiti z Dostojevskim, uspe prede­lati vso dotedanjo zahodno filozofi­jo, mistiko, gnozo in azijske religije. Po vsem tem pride do prelomnega spoznanja, da je človek v svoji naj­globlji biti naravnan na preseganje fizičnega sveta in svoje telesne ome­jenosti. Z druge strani pa ustvarje­ni svet kaže na neprekinjeno Božje povnanjenje. Bog že s tem, ko svet ustvari, nazorno pokaže, da želi biti blizu vsemu, kar je ustvaril, in se razo­devati človeku, ki je kro­na stvarstva. Ta resnič­nost je vsakemu človeku nekaj notranjega in vsaj do neke mere razumljivega. Gnusobe, ki jih biča Kroniška knji­ga, so potemtakem nemoralne zato, ker človeku zameglijo hrepenenje po samopreseganju in njegov inte­res skrčijo na tvarne vrednote, ki mu izpraznijo dušo in ga naredijo negotovega. Obenem pa gnusobe med Boga in človeka postavijo bariere, ki ovirajo zedinjenje božjega in človeškega. Postni čas nas bo notra­nje poživil, če se bo sprostilo naše dviganje k Bogu in Božje spuščanje k nam.

Milan Knep

Nekaj misli iz pridige pomožnega ško­fa dr. Franca Šuštarja na tretjo postno nedeljo:

Ob koncu današnjega evangelija je bilo rečeno: »Mnogi so začeli ve­rovati v njegovo ime, ker so videli znamenja, ki jih je delal.« Prav to je cilj Jezusovih besed in dejanj da bi verovali vanj in imeli večno ži­vljenje. Na vse mogoče načine si Je­zus prizadeva, da bi se ljudem odpr­le oči in bi ga spoznali. Tako ga danes srečamo pri znanem in morda zanj nenavadnem dogod­ku: očiščenje templja. Jezusa je pre­vzela velika ljubezen do nebeškega Očeta in do vernikov, zato je v tej ljubezni in zavzetosti z bičem in ostro besedo očistil tempelj in tem­peljsko ploščad vseh nevrednih stvari.

Kaj to pomeni za nas? Mi, ki smo bili krščeni v skrivnost Jezuso­ve smrti in vstajenja in s tem povzdignjeni v templje Svetega Duha, smo dovzetni za vse mogoče stva­ri, ki v ta tempelj ne sodijo. Zato potrebujemo stalno očiščevanje in presojanje, kaj spada v ta naš tem­pelj in kaj ne. Današnji evangelij nam pri tem lahko veliko pomaga. Na naši tržnici življenja so mnoge ustaljene navade, ob katerih se ču­timo nemočne, da bi kaj spremeni­li. S svojimi močmi in svojimi do­brimi sklepi ostajamo anemični in se nikamor ne premaknemo; lah­ko le tarnamo, se pritožujemo nad seboj, nad svojimi bližnjimi in nad družbo. Zato potrebujemo Jezusa, ki nam podarja veliko pripomoč­kov, da bi se prav odločali in tudi ukrepali. To so: postni čas z mno­gimi pobožnostmi in pobudami; Božja beseda, Jezusova znamenja in čudeži, aktualni tudi v današnjem času; Božje in cerkvene zapovedi ter življenje v cerkvenem občestvu; preizkušnja epidemije in naš odgo­vor vere ter pobuda papeža Franči­ška, da bi letos obhajali leto svetega Jožefa in leto družine. Pri vsem tem je cilj vera in »Biti v Očetovi hiši«. Morda se zausta­vimo nekoliko pri pobudi papeža Frančiška, ko nam postavlja pred oči in v razmislek podobo svetega Jožefa v svojem apostolskem pi­smu »Z očetovskim srcem«. Sveti Jožef je pred nami kot zgled človeka, ki je živel svojo gorečnost za Gospoda. Iz njegovega življenja in delovanja vidimo, da je imel ja­sna merila, kako je spoštoval vse, kar je bilo rečeno v Gospodovi po­stavi. V središču te postave je prav gotovo deset zapovedi, ki smo jih danes slišali v prvem berilu. Tukaj smo si lahko zelo blizu s sv. Jože­fom, da se oziramo na njegov zgled in ga prosimo pomoči. V odrešenjsko delo je bil na poseben način po­vabljen. Ni razumel vsega in je mo­ral marsikaj spremeniti v svojih načrtih, da je lahko vedno odgovo­ril na Božjo pobudo v veri in zau­panju. Prežet je bil z Božjo besedo in tudi Božjo miselnostjo, da je lahko slišal Božjo besedo in nanjo tudi od­govoril. Ni on določal pot odrešenjske zgodovine ob Mariji in Jezusu, pač pa je bil poslušen in potem od­ločen izvrševalec Božjih pobud. Prosimo zato svetega Jožefa, naj nam pomaga izpolnjevati Božje za­povedi ter očiščevati in ohranjati čist naš tempelj Svetega Duha.

Freska na oboku glavne ladje podobe angelov

Apostole, umeščene v niše med okna, »obdajajo« različne angelske podobe. Okna imajo naslikane kamnite okvirje, ki so proti dnu baročno obli­kovani z volutami (okrasnimi ele­menti v obliki spirale ali polža), na vrhu katerih sedijo puti s po dvema paroma kril (namesto rok in nog). Nad okni so v obok vrezane svodne kape (trikotni zaključki), ki jih v vo­galih krasijo angelske glavice, v sre­dini pa v školjčnih lupinah sedijo angeli z različnim cvetjem, ki sim­bolizira čistost, ljubezen in mučeništvo. Angeli na severni strani držijo lilijo in vrtnico, venec belih in mo­drih rož, tulipan in pisano cvetje, na južni pa palmovo vejo, lilijo, pisan venec in bele ter rdeče vrtnice.

Lilija je v krščanski liturgiji najbolj pogost in znan simbol za čistost, nedolžnost, deviškost, zato je bila v zgodnji krščanski umetnosti sim­bol svetih devic, kasneje pa je posta­la nekakšen atribut Device Marije oz. nadangela Gabrijela. Tudi mno­gi svetniki, znani po svoji čistosti, so upodobljeni z njo. Vrtnica je bila za Rimljane podoba zmage, pono­sa in ljubezni, v krščanski tradiciji pa je rdeča vrtnica znak trpljenja in mučeništva, bela pa nadnaravne čistosti. Podobno kot vrtnica (in lo­vor) je bila tudi palma pri Rimljanih simbol posvetne zmage, v krščan­stvu pa palmova veja spominja na zmago mučencev nad trpljenjem in smrtjo. 

Zato ni čudno, da jo mučenci držijo kot svoj atribut; celo Jezus se pojavlja z njo v roki, saj je prema­gal greh in smrt. Tulipan so v njegovi domovini Perziji slavili kot podobo lepote, ljubezenske vznesenosti in nepotešljivega hrepenenja. Visoko­rasla cvetlica, ki na vitkem steblu dviga cvet k soncu, je podoba zalju­bljenca, ki dviguje lice k soncu svo­je ljubezni. V krščanski ikonografiji pa je podoba Božje ljubezni, ki dviga razprti cvet k soncu in ga zapre ob sončnem zahodu.

Tridnevnica v čast svetemu Jože­fu bo od torka do četrtka. Te dni bomo ob 8.30 pred Najsvetejšim opravili kratko molitev in zmolili litanije v čast svetemu Jožefu. Lepo vabljeni!

V petek, 19. 3., bomo obhajali slo­vesni praznik sv. Jožefa. Svete maše bodo po prazničnem redu, ob 9.00 bo maševal godovnjak, stolni prošt prelat Jožef Lap. Po maši bodo litanije v čast sv. Jožefu. Obenem zače­njamo teden družine.

   Nedelja, 14. 3.: 4. postna, papeška nedelja

   Ponedeljek, 15. 3.: sv. Ludovika de Marillac, redovnica

  Torek, 16. 3.: b.sl. Danijel Halas, duhovnik, mučenec

   Sreda, 17. 3.: sv. Jedert (Jerica), devica, opatinja

   Četrtek, 18. 3.: sv. Ciril Jeruzalemski, škof, cerkveni učitelj

   Petek, 19. 3.: sv. Jožef, Jezusov rednik, slovesni praznik

   Sobota, 20. 3.: sv. Martin iz Brage, škof

   Nedelja, 21. 3.: 5. postna, tiha nedelja

POSTNI GOVORI NAŠIH ŠKOFOV V STOLNICI

na postne nedelje ob 16.00:

14. 3.: škof AntonJamnik

21. 3.: škof Franc Šuštar

Lepo vabljeni!

SKUPNA MOLITEV V STOLNICI

VSAK DAN

8.30: rožni venec pred Najsvetejšim 18.00: rožni venec

NEDELJA

15.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

PRVI ČETRTEK

Po večerni maši molitev v čast svetemu Jožefu

PRVI PETEK 

8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim 15.00: ura Božjega usmiljenja

PRVA SOBOTA  

8.30: Molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim

POBOŽNOST KRIŽEVEGA POTA

je v stolnici vsak petek ob 8.30 in po večerni sveti maši ter ob nedeljah ob 15.30 Lepo vabljeni!

Prosimo Vas, da v stolnici upoštevate vsa potrebna navodila za zaščito: ma­ska, razkuževanje rok in sedenje na raz­dalji vsaj 1,5 m to pomeni, da je vsaka druga klop prazna.

Prosimo vas tudi, da upoštevate navodi­la redarja: ta vas ne bo spustil v cerkev brez maske ali pa vas bo prosil, da se udeležite maše ob kateri drugi uri, če bi vas bilo preveč.

Prav tako se ne zbirajte pred cerkvijo, ker to ni dovoljeno.

Bodimo hvaležni, da lahko vsaj na tak okrnjen način praznujemo in sodeluje­mo pri svetih mašah.

DELAVNIKI:6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 18.30

OB SOBOTAH IN PRVIH PETKIH: tudi ob 16.00

CERKVENI PRAZNIKI NA DELOVNI DAN: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30 NEDELJE IN ZAPOVEDANI PRAZNIKI: 6.30, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30

 

Ni komentarjev:

Objavite komentar