KRISTUS KRALJ VESOLJSTVA
Izhajam iz hiše, kjer je bil od oktobra 1942 do septembra 1943 nameščen eden od štirih vodov vaške straže. Rodil sem se torej staršem, ki so bili v prelomnem času narodne zgodovine na napačni strani. Tem, ki so bili po sili razmer na isti strani kot moj oče, so rekli narodni izdajalci. Ker pa smo bili verni, so nas ideološko porivali še med nazadnjake.Tudi po padcu berlinskega zidu zame in meni podobne še naprej veljata isti oznaki. Vseh šestinšestdeset let življenja se mora križ, moj temeljni simbol, umikati rdeči zvezdi; nikoli ne bo imelo to, kar delam, enake cene kot prizadevanja tistih, ki so se rodili »zavednim« staršem. Kako se počutim v družbenem okviru, ki si ga nisem izbral, temveč sem se v njem rodil in me bo določal do konca življenja?
Če se vprašam, ali sta me oznaki – domobranski otrok in nazadnjak – kdaj zadeli v dušo in me tako ranili, da bi iskal izhod, prestopil prag in šel na drugo, domnevno pravo stran, ugotavljam, da mi nelagodje zaradi teh od zunaj vsiljenih opredelitev nikoli ni zlezlo pod kožo, kaj šele v dušo. Enostavno ne mislim in ne čutim, da je z menoj kaj narobe, ker moji najbližji niso bili sodelavci revolucije, in ne mislim, da so tisti, že za to, ker so v revoluciji zmagali, res naprednjaki. Nobenih teh socioloških opredelitev si nikoli nisem gnal k srcu.
Od nekdaj se brez težav po neki nedoumljivi milosti istovetim z zasmehljivim napisom nad Jezusovo glavo: Ta je judovski kralj. Oznake, ki so mu jih pripisovali, mu niso prišle blizu. Pa ne zato, ker bi bil nad vsem vzvišen, ampak zato, ker ga je napolnjevalo prepričanje: jaz in Oče sva eno. Potem mu je bilo za to, kaj govorijo ljudje, bolj ali manj vseeno.
Milan Knep
Nekaj misli iz nadškofove pridige ob 60.
obletnici smrti škofa dr. Gregorija
Rožmana:
»Teža križa in plačilo.« O svojem škofovskem
geslu je škof Rožman zapisal: »Ko sem silno težko sprejel crucis pondus ob
posvečenju, v tistih slavnostnih urah je bila moja duša zavita v vihar temnih
slutenj od tod moje škofovsko geslo tedaj sem se Bogu dal na razpolago za vse
žrtve, ki mi jih namerava naložiti, edino to sem ga prosil: naj kraljestvo
Božje v dušah in v zunanjem svetu med verniki škofije ne trpi zaradi moje
nesposobnosti in nevrednosti nobene škode.«
Z vso silo je teža križa pritisnila
nanj z izbruhom vojne ter ko je komunistična partija zlorabila čas in dogodke.
Vedel je, kako ga sodijo eni kakor drugi, zato je v pridigi decembra leta 1943
v stolnici povedal:
»Slišite sodbe in obsodbe: da sem največji izdajalec, da pomagam tujcem uničevati lastni narod, kaj vse so govorili in zatrjevali o meni! Videli so me v fašistični uniformi, drugič zopet v uniformi nemškega generala ... na Goriškem in na Notranjskem, na Bledu v pogovorih z nemškimi oblastmi. In to v času, ko nisem prestopil niti praga svoje sobe, kaj šele svoje hiše.
Nič tega, kar mi očitate, nimam na vesti.
Z mirno vestjo, ne da bi
se bal vsevednega Sodnika, si upam trditi, da po moji krivdi, po mojem
sodelovanju in stikih z raznimi oblastmi ni bila nikomur hiša požgana, nikomur
imetje izropano, nihče zaprt ali poslan v taborišče, nihče umorjen, pač pa sem
hvala Bogu mogel marsikoga rešiti iz ujetništva, tudi smrti, in po
posredovanju sv. očeta so bile mnoge notranjske vasi rešene, ki so bile že
določene za požig. Žal, da nisem mogel v vseh sto in stoterih slučajih uspeti,
v katerih so me za pomoč prosili ljudje vseh slojev in naziranj. Trdno upam,
da mi večni Sodnik, ko bo na meni gotovo našel marsikaj graje vrednega, ne bo
očital izdajstva nad lastnim narodom.«
Njegova posredovanja pri oblasteh, zaradi katerih so ga nasprotniki obtoževali izdajstva, so rešila na tisoče ljudi. Zgodovinarji so si danes precej soglasni, da je škof Rožman s svojim prizadevanjem med vojno rešil tisoč petsto Judov. Poleg tega je poimensko znanih nad tisoč tristo ljudi, za katere je posredoval za zapornike, internirance, na smrt obsojene. Nikogar ni izključeval iz svoje dobrote in pomoči.
Ob koncu vojne mu je bil naložen nov
križ križ izgnanstva. Sam sem slišal njegovega takratnega šoferja, kako je
pripovedoval, da se je Rožman iz Koroške hotel vrniti v Ljubljano, vendar mu tega
niso hoteli omogočiti. Prepričani so bili, da bi ga umorili, če bi se vrnil
domov.
A tudi v izgnanstvu je škof Rožman živel svoje darovanje, nosil težo križa in ostajal zvest: »Z Božjo pomočjo hočem in moram vztrajati na mestu, kamor me je Bog postavil. In do zadnjega bom isto učil in opominjal. Naj pride tudi to, kar mi grozijo: naj me na kose razsekajo ali pa na Kongresnem trgu živega zažgo do zadnjega bom trdil, da je brezbožni komunizem največje zlo in najhujša nesreča za slovenski narod.«
Ko je sprejel težo križa, je Bogu daroval tudi
sledeče: »Naj umrjem v zaničevanju in pozabljenju, naj bo moj grob neznan, naj
me zgodovina še tako črno in temno slika in naj ostane tak spomin name v zgodovini
ali pa naj moje ime čisto izgine, da se nikjer in nikdar ne omenja več samo
da bi kraljestvo Božje raslo, se utrjevalo v dušah, samo da bi čim več duš se
zveličalo, samo da bi Božja čast rasla in se večala.«
Zato ne preseneča, da je
Vincencij Šega o škofu Rožmanu dejal: »Škof
dr. Gregorij Rožman je bil žlahten Slovenec in plemenit škof.« Pogumno in
zvesto je nosil težo križa, naj mu Božja vsemogočnost nakloni tudi plačilo.
Zmernost pooseblja žena z zlato obleko in oglavnico, pokrivalom. Na glavi nosi
želvo, v desnici drži uzdo, v levici pa ovalen pladenj z dvema slamnatima
košaricama ter napisom: »Krepost je orodje« (Virtus instrumentum). Ker z uzdo
kroti poželenje in med skrajnostmi ubira pravo pot, jo kakor želvo čaka dolgo
življenje.
Zmernost je nadnaravna krepost, ki v nas ureja
neurejeno poželenje po čutnem uživanju, zlasti teženje po jedi in pijači ter
spolno nagnjenje, in sicer tako, da ga vzdržuje v pravih mejah, ki jih
narekuje zdrava pamet in naša vera. Zmernost krepi in dviga našo naravo ter
ustvarja v nas tisto notranjo harmonijo in urejenost, ki je bila porušena z
grehom. Usposablja nas, da v sebi premagujemo dela mesa (prim. Rim 8,18). Z
zmernostjo so povezane tri kreposti oz.
oblike zmernosti: čistost, ponižnost in krotkost.
Čistost ni največja krepost, saj so pred njo še vera, upanje, ljubezen in bogočastje,
ima pa velik
pomen v duhovnem življenju, saj kroti in ureja naravno spolno
teženje ter ohranja človekovo duhovno svobodo in oblast duha nad telesnostjo.
Razlikujemo več vrst čistosti: predzakonsko, zakonsko, vdovsko in popolno
čistost spolno vzdržnost iz ljubezni do Boga, kamor spadata tudi devištvo in
celibat.
Ponižnost
je tipična krščanska krepost, na njej sloni duhovna
zgradba krščanskega življenja (pogani je niso poznali, za Rimljane je imela
slab prizvok). Človek nosi v sebi prirojeno nagnjenje, da sebe zelo ceni in se
hoče na vsak način uveljaviti. Problem je v tem, ker gre to nagnjenje tako
rado preko pravih mej in se sprevrže v napuh, tako da ima človek samega sebe za
več, kot dejansko je. Zmernost na tem področju imenujemo ponižnost, ki pomaga
človeku, da prav spozna sam sebe in da prav deluje glede na Božje, svojega
bližnjega in svoje dostojanstvo. Za podlago ima resničnost in pravičnost. Ponižnost
ne zahteva, da bi tajili svoje sposobnosti in odlike, saj je upravičena zavest
lastne vrednosti za zdravo rast človeka potrebna; zahteva le, da jih ne
pripisujemo sebi, ampak Bogu. Tudi ponižnost ni največja krepost, je pa temelj
vseh kreposti v tem pomenu, ker brez nje ni nobene kreposti, saj človeka
osvobaja samoljubja in napravi prostor Božji milosti.
Krotkost pa je krepost, ki brzda krivično jezo, prenaša bližnjega kljub
njegovim napakam in slabostim ter z njim dobrohotno ravna. Človek, ki je
krotak, ima sebe v oblasti, zna brzdati svojo jezo, čeprav je tudi odločen in
energičen, kadar je to potrebno. Krotkosti ne smemo zamenjati z neodločnostjo,
bojazljivostjo in cincanjem. Je notranja moč, zaradi katere more krotak človek
prenašati slabosti drugih in jim odpuščati. Krotkost človeka izprazni samega
sebe, prinaša notranji mir in ustvarja vzdušje medsebojne ljubezni,
razumevanja in zaupanja.
• V petek, 29. 11., bo ob 16.00 v veroučni
učilnici izdelovanje adventnih venčkov. Lepo vabljeni!
• V petek, 6. 12., na god sv. Nikolaja, bo v
stolnici celodnevno češčenje. Vabljeni k molitvi pred Najsvetejšim.
• V soboto, 7. 12., bodo ob 18.00 slovesne
večernice pred praznikom Brezmadežne. Vodil jih bo škof dr. Franc Šuštar.
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30 Ob sobotah in prvih petkih tudi ob 16.00
Cerkveni prazniki na delovni dan: 6.00,
7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30 Nedelje
in zapovedani prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30,
16.00, 18.30
• V nedeljo, 8. 12., bomo letos praznovali
praznik Marijinega brezmadežnega spočetja in »Miklavževo« nedeljo. Slovesno
sveto mašo ob 9.00 bo vodil gospod nadškof.
• Nedelja, 24. 11.: KRISTUS KRALJ VESOLJSTVA
• Ponedeljek, 25. 11.: sv. Katarina
Aleksandrijska, devica, mučenka
• Torek, 26. 11.: sv. Leonard Portomavriški,
redovnik
• Sreda, 27. 11.: sv. Modest in Virgil,
apostola Karantanije
• Četrtek, 28. 11.: sv. Katarina Laboure,
redovnica
• Petek, 29. 11.: sv. Filomen, mučenec
• Sobota, 30. 11.: sv. Andrej, apostol
• Nedelja, 1. 12.: 1. adventna nedelja
Vsak dan
8.30: rožni venec pred Najsvetejšim.
18.00: rožni venec
Nedelja
15.30: molitev pred izpostavljenim
Najsvetejšim
Prvi četrtek
Po večerni maši molitev v čast svetemu Jožefu
Prvi petek
8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim
15.00: ura Božjega usmiljenja
Prva sobota
8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim
TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski
urad. Odgovarja Roman Starc, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar