O češčenju in načinu razglašanja svetnikov je
bilo izrečeno veliko kritičnega. Vernikov, ki imajo v priprošnjo svetnikov
veliko zaupanje, to ne moti preveč. Zanje je bolj kot teoretična razlaga teh
vprašanj prepričljiva živa izkušnja. Pred nekaj dnevi sem govoril z gospo, ki
je nepričakovano izgubila moža. Da zelo trpi, ni treba posebej poudarjati.
Pripovedovala je, kako se pokojnemu možu priporoča, naj ji izprosi tolažbo in
pomoč, saj mora sedaj za vse, kar je prej opravil on, poskrbeti sama. A
marsičesa ne zna, ne ve niti, na koga naj se obrne. Zares ji je težko. In ko
kliče pokojnega moža, je pomoči tudi deležna. On svoje skrbi zanjo ni odložil
niti po smrti. Njeno zaupanje v moževo priprošnjo izhaja iz vere in ljubezni,
iz katere sta živela. Bila sta člana zakonske skupine, hodila sta na duhovne
vaje, vsak
na svojem poklicnem področju sta bila ugledna
strokovnjaka; župnijska skupnost je nanju vedno lahko računala. Na tem
duhovnem ozadju gospa ohranja notranjo trdnost, čeprav je bolečina včasih
neznosna. Slovenski svetniški kandidati Baraga, Gnidovec, Vovk, Majcen, Strle pa
so dani nam vsem. Vse več ljudi jih pozna; mnogi jih že sedaj prosijo za
ozdravitev ter za pomoč v svojih duhovnih in tvarnih potrebah. Omenjena vdova
se ne obrača na svojega pokojnega moža samo zaradi svoje čustvene pretresenosti,
ampak zaradi globokega prepričanja, da je njen mož svetnik. V tej oceni ni
pristranska, moža sem osebno dobro poznal. Pred njegovo duhovno veličino sem se
kljub njegovi pregovorni skromnosti vedno čutil majhnega. Kot se čutim
majhnega pred zgledom naših svetniških kandidatov. Naj oni, ki so veliki v
naših očeh, nenehno prosijo za nas.
Milan
Knep
ŽUPNIKOVA BESEDA Novo pastoralno leto.
Po večini naših župnij so že začeli z novim
veroučnim letom, ki prinaša tudi posebne radosti in skrbi.
Radosti tistih
otrok, ki z veseljem prihajajo k verouku, in skrbi duhovnikov, ki opažajo, da
se število vpisanih veroučencev iz leta v leto zmanjšuje, ker starši ne skrbijo
več za versko vzgojo svojih otrok. No, stolnemu župniku so take skrbi vsaj
deloma »prihranjene«, saj v župniji tako ali tako ni kaj dosti otrok, tako da
tudi z veroukom počasi zaključujemo. Imamo samo še dve skupini: starejšo s
štirimi bodočimi birmanci in mlajšo s prav tako štirimi veroučenci. Z veroukom
bomo začeli prihodnji teden, vse vas pa povabim, da jih spremljate z molitvijo.
vaš
župnik
Eden najlepših in tudi najbolj pretresljivih
prizorov, kako Jezus izbira in kliče svoje učence, se je prav gotovo odigral
pred mitnico v Kafarnaumu. Nič »hudega sluteč« cestninar Matej je tako kot
vsak dan opravljal svoj posel, ko je prišel mimo Jezus in mu, zdi se, da kar
tako, mimogrede, rekel: »Hodi za menoj.« Matej je moral Jezusa vsaj bežno
poznati, moral je biti vsaj malo seznanjen z njegovim naukom, moral je vsaj
slutiti, v kaj se spušča, da je lahko v trenutku zapustil mitnico, ugodno
življenje in domače ter se odpravil za njim. Jezus mu je, kakor pravijo razlagalci
njegovega življenja, »prešinil vso dušo« ter ga »navznoter ganil z nevidnim
sunkom svoje milosti«. Matej je med Jezusovimi učenci veljal za bolj
izobraženega; kot cestninar je bil gotovo vešč branja in pisanja, pa tudi Stara
zaveza mu ni bila tuja, saj se velikokrat sklicuje nanjo. Samo po sebi umevno
se zato zdi, da je apostol Matej s posebno ljubeznijo zbiral Jezusove besede,
jih zapisoval, primerjal, jih izročal naprej in tako ustvarjal poseben vir
besedil in Jezusovih besed, ki so bili poleg Markovega evangelija poglaviten
vir Matejevega evangelija. Ne glede na to, kdo je dejansko dal dokončno obliko
temu najdaljšemu evangeliju, velja, da je Matej duhovni prednik, začetnik
izročila, katerega »rezultat« je prvi izmed štirih evangelijev. Matej je
evangelij napisal, preden je odšel iz Palestine; z njim je hotel nagovoriti
Jude in jih pridobiti za krščanstvo. Izročila o kasnejšem Matejevem življenju
in delovanju so zelo skopa. V njih je kljub mnogim pričevanjem težko spoznati
zgodovinsko jedro.
Potem ko je zapustil Palestino, naj bi šel
oznanjat evangelij v Etiopijo, kjer naj bi tudi pretrpel mučeniško smrt. Če in
na kakšen način, ni jasno, saj se izročilo in poročila o tem razhajajo. Tako
naj bi bil po nekaterih virih mučen tako, da so ga s klini pritrdili v zemljo
in okrog njega zakurili ogenj, ki pa je čudežno ugasnil. Druga zgodba govori o
maščevalnem kralju Hirtakosu, ki naj bi ga med maševanjem ukazal prebosti s
sulico. Bil pa naj bi tudi obglavljen.
Kupola, katere poslikavo smo opisali v 2090.
številki TBB, se naslanja na štiri trikotne vogale (t. i. pendentive), ki so
prav tako poslikani. V njih najdemo upodobljene štiri evangeliste, ki jih je
na tem mestu naslikal že Quaglio, a so bili ob zidavi kupole poškodovani, tako
da je Langus najprej naredil njihove oljne kopije, nato pa jih preslikal. »Pod
njegovim čopičem so figure postale trše, vendar skoznje še preseva polnokrvni
baročni original,« ugotavlja dr. Lavričeva. Na strani proti prezbiteriju
sedita na oblakih Janez s simbolom orla in Matej z angelom, proti ladji pa Marko
z levom in Luka, ki se naslanja na krilatega vola. Morda ne bo odveč, če si
prikličemo v spomin, kaj ti simboli pomenijo. Klasični simboli štirih krilatih
bitij so vzeti iz knjige preroka Ezekijela, kjer se mu v videnju Božjega
veličastva prikažejo štiri živa bitja s štirimi obrazi: človeškim obrazom,
obrazom leva, vola in orla (Ezk 1). Isto videnje štirih živih bitij se ponovi
tudi pri apostolu Janezu v knjigi Razodetja (Raz 5,7-8). Sveti Irenej Lyonski,
ki je umrl na začetku tretjega stoletja, pravi, da so obličja podobe delovanja
Božjega Sina: prvo živo bitje, podobno levu, označuje njegovo moč, odličnost
in kraljevskost; drugo, podobno juncu, kaže na daritveno in duhovniško službo;
tretje, ki ima obličje kakor človek, jasno opisuje njegov človeški prihod;
četrto pa je podobno letečemu orlu in kaže dar Duha, ki leta nad Cerkvijo.
Dvesto let kasneje podobno razlaga sveti Hieronim, ko pravi, da predstavljajo:
človek inkarnacijo (učlovečenje), vol trpljenje (žrtvena žival), lev vstajenje,
orel vnebohod. Kot simboli evangelistov pa predstavljajo »značaj« vsakega
evangelija, ki se kaže zlasti v prvih poglavjih.
Evangelist Matej in človek (angel). Simbol
evangelista Mateja je krilati človek, ker se njegovo delo začenja z Jezusovim
rodovnikom in poudarja pomen njegovega prihoda na svet. Sveti Irenej pravi, da
je to evangelij človeškosti, saj Jezusa predstavlja predvsem kot enega izmed
nas: »Matej pa razlaga njegovo človeško rojstvo, ko pravi: Rodovnik Jezusa
Kristusa, Davidovega sina, Abrahamovega sina; in zopet: S Kristusovim rojstvom
pa je bilo takole. Ta evangelij ima človeško obličje, zato skozi ves evangelij
Gospod ostane krotak in ponižen človek.«
• V soboto, 21. 9., bo v Stični pod geslom Tukaj
sem zgodi se, Stična mladih. Program se začne ob 9.30, sveta maša bo ob 14.15.
• V soboto, 28. 9., bo v stolnici ob 19.30
koncert dveh zborov: gostujočega ameriškega Salt Lake Singers in domačega MePZ
Crescendo. Lepo vabljeni!
• Nedelja, 15. 9.: 24. nedelja med letom, nedelja svetniških kandidatov
• Ponedeljek, 16. 9.: sv. Kornelij in Ciprijan,
škofa
• Torek, 17. 9.: sv. Robert Bellarmino, škof,
cerkveni učitelj
• Sreda, 18. 9.: sv. Jožef Kupertinski,
duhovnik, redovnik
• Četrtek, 19. 9.: sv. Januarij, škof, mučenec
• Petek, 20. 9.: sv. Andrej Kim in drugi
korejski mučenci
• Sobota, 21. 9.: sv. Matej, evangelist,
apostol
Papež Frančišek med mašo v Antananarivu na
Madagaskarju: »Gre za skušnjavo, da bi se zaprli v svoj mali svet, s čimer
pustimo malo prostora za druge: reveži več ne pridejo notri, Božjega glasu se
več ne posluša, ne uživa se več sladkega veselja njegove ljubezni, ne utripa
več navdušenje nad delanjem dobrega... Mnogi se v tej zaprtosti lahko na
videz čutijo varne, a na koncu postanejo zamerljive osebe, ki se pritožujejo
in so brez življenja. To ni odločitev za dostojno in izpolnjeno življenje, to
ni Božja želja za nas, to ni pot Duha, ki izvira iz srca Kristusa Vstalega.«
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob
sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30
Ob sobotah in
prvih petkih tudi ob 16.00
Cerkveni
prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30,
16.00, 18.30
Nedelje in
zapovedani prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30,
12.30, 16.00, 18.30
Informacije dobite tudi na spletnem naslovu http://stolnica.com/
Vsak dan
8.30: rožni venec pred Najsvetejšim.
18.00: rožni venec
Nedelja
15.30: molitev pred izpostavljenim
Najsvetejšim
Prvi četrtek
Po večerni maši molitev v čast svetemu Jožefu
Prvi petek
8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim
15.00: ura Božjega usmiljenja
Prva sobota
8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim
TBB - stolniška oznanila izdaja Stolni
župnijski urad. Odgovarja Roman Starc, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar