Bilo je pred štirinajstimi dnevi. Eden od mojih devetnajstih pranečakov, star dve leti in pol, je bil premajhen, da bi videl, kaj je na štedilniku. Pristavil je pručko in z obema rokama prijel za vročo ploščo. Hvala Bogu je mamica takoj ukrepala in posledic ne bo. Odslej deček ve, kaj je bolečina. In tako je z vsakim izmed nas. Trpljenja nam ni treba opisovati. Vsi od otroštva naprej vemo, kaj je telesno in duševno trpljenje. In vendar je prav trpljenje prva in osrednja tema v zgodovini umetnosti. Kot da nam naše osebne izkušnje trpljenja ne zadostujejo, nas umetniki z njim znova in znova šokirajo, da v nas vzbujajo sočutje do trpečega dramskega junaka in obenem grozo ob pogledu nanj. Zato marsikdo ni mogel gledati pasijona v režiji Mel Gibsona (The Passion of the Christ 2004) in zato si sam ne bom ogledal Lorencijevega Škofjeloškega pasijona 2020. Ne vidim nobene potrebe, da mi še umetnost z zvokom, kamero, šminko ipd. izčrpava živce in povečuje bolečino, ki je že sama po sebi pogosto komaj znosna. Kot nimam najmanjše želje, da bi si fotografijo opečenega pranečaka v nedogled ogledoval kot dečkov bratranec enake starosti.
Trpljenje zareže v naše meso. Da veš, kaj je trpljenje, ni potrebna vera v Boga. Zato trpljenje samo po sebi ne odrešuje. Katarza, notranje očiščenje, ne izhaja iz vulgarnega in naturalističnega prikazovanja krikov bolečin, ampak iz upanja, da v razmesarjeno meso vstopa milost, vstajenjska moč tistega, ki je zaradi bolečin umrl, a je iz nje tudi vstal. Kateri umetnik zna pokazati, kako se lahko v duši poleg trpljenja manifestira tudi oznanilo današnje nedelje: Gospod bo na Sionski gori pripravil vsem ljudstvom gostijo s sočnimi jedmi. Za vselej bo uničil smrt in obrisal solze z vseh obrazov.
Milan Knep
10. oktobra je bila v Assisiju dolgo pričakovana beatifikacija (zaradi svetovne epidemije so jo namreč morali preložiti) mladega najstnika Karla Acutisa, ki je zaradi agresivne in neozdravljive oblike levkemije umrl pri svojih 15 letih, leta 2006. Kaj je tega fanta, ki si je želel biti zgolj »normalen« najstnik, naredilo tako posebnega, da ga bomo komaj 14 let po smrti že lahko častili kot blaženega?
Rodil se je 3. maja 1991 v Londonu, bil je edinec v premožni italijanski družini. Že kot otrok je bil nekaj posebnega: ubogljiv, dober in prijazen, radodaren do drugih in otroško pobožen. Veliko časa je z družino preživel na potovanjih, a povsod so morali izbirati hotele blizu cerkve, da je lahko šel k maši. A bil je tudi zelo prizemljen, otrok svojega časa: igral je igrice, se zabaval, smučal in igral saksofon. Rad je gledal filme, zlasti kriminalke, predvsem pa je bil navdušen računalničar in ustvarjalec spletnih strani. Od svojega prvega obhajila (star je bil sedem let), je bil vsak dan pri sveti maši in obhajilu, pred ali po njej pa se je vedno pomudil tudi pri češčenju Najsvetejšega. Že kot otrok je moral vedno, kadar je šel mimo cerkve, Jezusu »poslati poljubček«. Kasneje je s starši obiskal kar 136 krajev, kjer so se zgodili evharistični čudeži, in jih pod pokroviteljstvom Vatikana predstavil na spletu. S svoj im računalniškim znanjem je namreč krepko presegal svoje vrstnike, bil je odličen programer in poznavalec računalnikov. Pomagal je pri postavljanju več spletnih strani in sam oblikoval virtualni muzej s štirimi odmevnimi razstavami: Evharistični čudeži po svetu; Marijini klici, prikazanja in svetišča po svetu; Angeli in demoni; Pekel, vice in nebesa. Spovedoval se je vsak teden, tudi manjših pomanjkljivosti, saj je bila spoved zanj milost za odstranitev vsega, kar je oviralo njegov duhovni napredek. V molitvi se je vsak dan zatekal k Mariji, ki je bila poleg evharistije in spovedi drugi steber njegove duhovnosti. Vsakodnevni molitvi rožnega venca je pridruževal številne druge pobožnosti njej na čast; veliko sta mu pomenila Lurd in Fatima. »Biti blizu Karla je bilo kot biti blizu vodnjaku sveže vode,« je povedala njegova mama. Umrl je 12. oktobra 2006, njegovi zemeljski ostanki pa počivajo v cerkvi Marije Velike v Assisiju. Nekaj njegovih misli: »Vse svoje trpljenje želim podariti za Gospoda, za papeža in za Cerkev. Nočem iti v vice; hočem iti naravnost v nebesa.«
»Vsi se rodijo kot originali, vendar pa mnogi umrejo kot fotokopije.« »Žalost je pogled, usmerjen vase, medtem ko je sreča pogled, usmerjen k Bogu.« »Ne jaz, ampak Bog.« »Evharistija je moja avtocesta za nebo.«
»Ko smo na soncu, zagorimo, ko pa se postavimo pred Jezusa v evharistiji, postanemo sveti.«
Svetemu Judu Tadeju dela »družbo« sveti Pavel,
apostol narodov, z mečem in knjigo. Pavel, največji misijonar vseh časov se je
rodil deset ali pet let pred Kristusovim rojstvom kot sin farizeja v Tarzu v
današnji Turčiji. Ob rojstvu so mu starši dali ime prvega izraelskega kralja
Savla. Savel v hebrejščini pomeni izprošen od Boga. Latinsko ime Pavel pa
pomeni majhen. Izučil se je obrti svojega premožnega očeta tkanja šotorskega
platna. Bil je visoko izobražen, saj je imel najboljše učitelje, med njimi tudi
rabina Gamaliela, tako da je postal res pravoveren farizej, zvest Mojzesovi
postavi. Znan je bil po svojih ortodoksnih prepričanjih in fanatičnem
preganjanju kristjanov; okoli leta 40 je sodeloval tudi pri kamenjanju in
usmrtitvi sv. Štefana pred Jeruzalemskimi vrati. V odrasli dobi je Pavel za
razliko od ostalih apostolov živel neporočen. O njegovem videzu pravi apokrif
iz 2. stoletja, da je bil mož majhne postave, plešaste glave in krivih nog, v
dobrem telesnem stanju, z obrvmi zraščenimi skupaj in nekoliko ukrivljenega
nosu, nadvse prijazen, zdaj je bil videti kot človek, zdaj je imel obraz
angela. Ko je dobil nalogo, naj v Damasku zajame kristjane in jih zvezane
pripelje v Jeruzalem, je na poti tja videl bleščečo svetlobo, zaradi katere je
oslepel in pri tem zaslišal Jezusovo vprašanje, zakaj ga preganja. Morali so
ga odpeljati v Damask, kjer mu je kristjan Ananija, Jezusov učenec, povrnil vid
in ga krstil.
Ta Pavlova spreobrnitev je za Jezusovim
vstajenjem eden največjih dogodkov krščanske zgodovine. Judje so seveda
obsojali to njegovo dejanje in ga sovražili kot odpadnika od vere, kristjani
pa so se ga po drugi strani še vedno bali in mu niso zaupali. Za nekaj časa je
zato odšel v arabsko puščavo, se čez tri leta vrnil v Damask, v naslednjih
letih pa opravil svoja velika misijonska potovanja, na katerih je obšel skoraj
ves tedaj znani svet. Povsod je ustanavljal krščanske skupnosti, bil pri tem
večkrat, kakor sam pove, preganjan, bičan in kamenjan ter drugače preizkušan.
Pripisujejo mu trinajst novozaveznih pisem, ki jih je v letih od 50 do 66
napisal različnim krščanskim skupnostim.Sveti
Pavel
Svojo življenjsko pot je sklenil v Rimu, kamor je prišel okoli leta 61 kot ujetnik. Tam je skupaj s Petrom nastopil pred cesarjem Neronom, ki ga je dal leta 67 obglaviti.
Častijo ga kot zavetnika katoliškega tiska,
teologov in dušnih pastirjev, tkalcev, izdelovalcev preprog, sedlarjev,
vrvarjev in pletarjev.
Priporočajo se mu proti ušesnim boleznim, krčem,
kačjemu piku in strahu; za dež in za rodovitnost polja.
• V torek, 13. 10., bo v stolnici ob 18.30 nadškof msgr. Stanislav Zore daroval sveto mašo ob začetku akademskega leta.
• V sredo, 14. 10., pa bo ob 18.30 gospod nadškof daroval t. i. »rdečo mašo« ob začetku sodnega obdobja.
• V četrtek, 5. 11., bo v stolnici ob 18.30 sveta maša ob dnevu poljske neodvisnosti (11. novembra). Daroval jo bo gospod nadškof. Po sveti maši bo kratek koncert poljske sakralne glasbe.
8.30: rožni venec pred Najsvetejšim
NEDELJA
15.30: molitev pred izpostavljenim
PRVI ČETRTEK
Po večerni maši molitev v čast svetemu Jožefu
PRVI PETEK
8.30: molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim
15.00: ura Božjega usmiljenja
8.30: Molitev pred izpostavljenim Najsvetejšim
18.00 molitev vodijo bogoslovci.
• Nedelja, 11. 10.: 28. nedelja med letom
• Ponedeljek, 12. 10.: sv. Maksimiljan Celjski, mučenec
• Torek, 13. 10.: sv. Gerald, vitez
• Sreda, 14. 10.: sv. Kalist I., papež, mučenec
• Četrtek, 15. 10.: sv. Terezija Avilska, devica, cerkvena učiteljica
• Petek, 16. 10.: sv. Jadviga (Hedvika), kneginja
• Sobota, 17. 10.: sv. Ignacij Antiohijski, škof, mučenec
• Nedelja, 18.10.: 29. nedelja med letom misijonska nedelja
6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 18.30
CERKVEN PRAZNIKI NA DELOVNI DAN:
6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30
NEDELJE IN ZAPOVEDANI PRAZNIKI:
6.30, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30
TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski urad. Odgovarja Roman Starc, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar