Opisovanju novega neba in nove zemlje, o
katerem smo brali prejšnjo nedeljo, sledi zapis o videnju novega Jeruzalema.
Na dolgo in široko, lahko bi rekli tudi zelo natančno, opisuje mesto, ki ga je
v prejšnjem odlomku že nakazal. Vsi vemo, kakšen pomen je imel (in še ima) za
Jude zemeljski Jeruzalem, njihovo politično in versko središče, ter kako so
nanj navezani. Že iz Stare zaveze pa je znan tudi pojem nebeškega Jeruzalema,
kjer se bodo ob koncu sveta zbrali vsi narodi zemlje in bo prevzel mesto
zemeljskega Jeruzalema.
Ob opisu tega mesta v Razodetju lahko hitro
ugotovimo, da »na zunaj« ostaja v marsičem podobno zemeljskemu: z obzidjem in
dvanajstimi vrati, njegov sijaj pa se z njim ne more primerjati. Ima namreč
»Božje veličastvo« in sijaj »najdražjega kamna«. Je popolno nasprotje Babilona,
ki ga opiše tri poglavja prej. Babilon, velika vlačuga, je v eni uri doživel
svoj konec in uničeno je bilo vse njegovo silno bogastvo in sijaj (prim. Raz
18). Da bi mogel videti Babilon, ga je angel odnesel v duhu v puščavo, zdaj pa
ga je angel »v duhu odnesel na veliko in visoko goro«, da bi mu pokazal sveto
mesto Jeruzalem, ki je Jagnjetova nevesta. To mesto se blešči v nepopisnem
sijaju in je napolnjeno z Božjim veličastvom. Berilo izpusti natančen opis mer
in dragocenosti tega nebeškega Jeruzalema, s katerimi hoče pisatelj pokazati
na njegovo popolnost in nadaljuje: »svetišča nisem videl v njem«. V nasprotju z
zemeljskim Jeruzalemom, ki je imel za svoje središče tempelj, pa v nebeškem
tega ni več, »kajti njegovo svetišče je Gospod Bog«. Nebeški Jeruzalem živi v
popolni skupnosti z Bogom, zato ne potrebuje več posebnega prostora za njegovo
navzočnost, celo posebne svetlobe ne, saj ga »razsvetljuje Božje veličastvo«.
Roman
Starc
Celodnevno češčenje. V sredo bomo obhajali
god prvega emonskega škofa, sv. Maksima. Na ta dan je v naši stolnici
celodnevno češčenje, ki bo letos združeno z uličnim misijonom, ki ga
pripravljajo bogoslovci, skupaj s člani Skupnosti Emanuel. S češčenjem bomo
začeli ob 11.00, ko bo molitev vodila 1. katehumenska skupnost, od 12.00 do
13.00 bodo molili kanoniki, od 13.00 do 14.00 člani ŽPS, od 14.00 do 15.00
sestre redovnice, od 15.00 do 16.00 pa ostale katehumenske skupnosti. Od 16.00
pa do sklepa, ki bo ob 18.00 z litanijami Srca Jezusovega, pa bodo češčenje
oblikovali sodelujoči na uličnem misijonu. Vabim vas, da si vzamete čas za
molitev pred Najsvetejšim. Stolnica bo ta dan zaprta za turistične oglede.
VEDNO IN POVSOD ZAVZET ZA PRAVOVERNOST
sveti Maksim Emonski, škof Do leta 1961 je bil sveti Maksim (za sv.
Mohorjem in Fortunatom) drugotni zavetnik ljubljanske škofije. Velja za prvega
zanesljivo izpričanega škofa v Emoni, rimskem mestu na tleh sedanje Ljubljane.
Kljub temu pa o njem nimamo kaj dosti zgodovinskih poročil. Njegovo ime beremo
med udeleženci pokrajinskega koncila v Ogleju leta 381. V istem letu se je
zaključil 2. vesoljni cerkveni zbor (koncil) v Carigradu, ki je zatrl arijansko
krivoverstvo na ozemlju rimske države. Kljub temu pa je tu in tam še ostalo
nekaj na pol arijancev, ki niso priznavali sklepov carigrajskega koncila. Da bi
temu
uporu naredili konec, je papež Damaz I. v maju
in juniju 381 sklical pokrajinsko sinodo v Ogleju. 5. septembra je bila prva
javna seja, ki jo je vodil milanski nadškof sv. Ambrož. Prišlo je 32 škofov iz
severne Italije, šest iz Galije in dva iz Afrike. Zaslišali so škofa Paladija
in Sekundina, ki nista hotela zavreči arijanstva. Oba so odstavili. Med
glasovanjem je izrekel svojo sodbo emonski škof Maksim in dejal: »Paladij, ki
ni hotel obsoditi Arijevega bogokletstva, marveč se mu je sam pridružil, je po
pravici in zasluženju obsojen; to ve Bog in tudi vest vernikov ga je obsodila.«
Te besede so bile premišljene in pomenljive.
Poleg te oglejske sinode beremo podpis škofa
Maksima še na novi sinodi v Milanu, ki se je sešla leta 390, da obsodi
Jovinijana, ki je učil zmote glede sv. krsta in Marijinega devištva. Sinodo je
vodil sv. Ambrož in spet ga je podprl emonski škof Maksim, vedno in povsod
zavzet za pravovernost. O prvi sinodi leta 381 je znano, da je bilo na njej
navzočih osem škofov, ki jim je Cerkev priznala svetniško čast. Pa tudi o
drugih, med katere spada škof Maksim, je rečeno, da so bili »vsi sveti možje,
učeni in slavnega imena, katerih spomin ostaja v Cerkvi in jih zato častimo kot
svetnike in se jim priporočamo«. Tako prištevamo tudi škofa Maksima iz Emone
med svetnike. Ker se njegovo ime po letu 390 neposredno več ne omenja, sklepamo,
da je umrl nekje po tem letu. Njegova mučeniška smrt pobit naj bi bil s kamni pa
ni izpričana. Goduje 29. maja.
Miklavževi čudeži rešitev na smrt obsojenih
meščanov
Sv. Miklavž rešuje na smrt obsojene nedolžne meščane |
Steni prezbiterija prekrivajo velike podobe
štirih znamenitih Miklavževih čudežev. Quaglio je za predlogo vzel zgodbe iz
znane zbirke življenja svetnikov, Flos Sanctorum, ki jo je napisal španski
jezuit Pedro di Ribadeneira. Prva slika prikazuje, kako Miklavž reši na smrt
obsojene meščane nekega kraja, ki je bil pod oblastjo mesta Mire. Po
pripovedi naj bi se tamkajšnji prebivalci zoperstavili roparskim vojakom, ki so
bili pod vodstvom vojaških tribunov (častnikov) Napotiana, Ursa in Herpilia na
poti v Frigijo, da bi tam na ukaz cesarja Konstantina zatrli upor. Med
ropanjem so se jim meščani postavili po robu in obetal se je krvav spopad. Posredoval
je Miklavž, ko je tribune povabil na svoj dom, jih prijazno sprejel, medtem pa
so mu prišli povedat, da je mestni načelnik Evstahij zaradi denarja na smrt
obsodil tri ugledne nedolžne meščane. Miklavž se je v spremstvu tribunov takoj
odpravil tja in zvedel, da so obsojence že odpeljali na morišče. Sledi prizor,
ki ga je naslikal Quaglio.
Na osrednji kamniti ploščadi, potisnjeni na
rob, klečijo trije obsojenci zvezanih rok in zavezanih oči, ob njih pa stoji
rabelj zloveščega pogleda in zamahuje z mečem. Pod ploščadjo stoji ljudstvo
in žalujoče žene: ena vije roke proti prizoru z obsojenci, druga pa opazuje prizor
sede z otrokom v naročju. Medtem se prikaže Miklavž, ki plane k rablju, zadrži
njegovo roko in s tem prepreči pokol. V ozadju prizora je poleg neba,
prepletenega s težkimi oblaki, naslikana veličastna mestna kulisa: različne
stavbe s kupolo, balkonom. Prizor dopolnjuje še skupina tribunov na stopnicah,
ki vodijo proti ljudstvu, v medsebojnem živahnem pogovoru z rokami, ki kažejo
na osrednji prizor.
• V
sredo, 29. 5., na god svetega Maksima Emonskega bo v stolnici celodnevno
češčenje.
• V
četrtek, 30. 5., bomo obhajali slovesni praznik Gospodovega vnebohoda.
Svete maše bodo po prazničnem redu, slovesno sveto mašo ob 9.00 bo imel
nadškof.
• Nedelja,
26. 5.: 6. velikonočna nedelja
• Ponedeljek,
27. 5.: bl. Alojzij Grozde, mučenec
• Torek,
28. 5.: sv. German Pariški, škof
• Sreda,
29. 5.: sv. Maksim Emonski, škof
• Četrtek,
30. 5.: Gospodov vnebohod, slovesni praznik
• Petek,
31. 5.: Obiskanje Device Marije, praznik
• Sobota,
1. 6.: sv. Justin, mučenec
• Nedelja,
2. 6.: 7. velikonočna nedelja
Papež Frančišek med opoldansko molitvijo o
zapovedi ljubezni: »V čem je torej novost te zapovedi, ki jo je Jezus izročil
svojim učencem? Zakaj jo imenuje nova zapoved? Starodavna zapoved ljubezni je
postala nova, ker je bila dopolnjena s tem dodatkom: »Kakor sem vas jaz
ljubil«. Ljubite, kakor sem vas jaz ljubil. Vsa novost je v ljubezni Jezusa
Kristusa, s katero je On dal življenje za nas. Gre za vse zajemajočo
brezpogojno in neomejeno ljubezen, ki doseže svoj višek na križu. Jezus nas je
prvi ljubil in nas je ljubil kljub naši krhkosti, naši omejenosti in človeškim
slabostim. On je to napravil, da smo postali vredni njegove ljubezni, ki ne
pozna meja in nikoli ne mine. S tem, ko nam je dal novo zapoved, od nas
zahteva, da se ljubimo med seboj ne samo in ne toliko z našo ljubeznijo, temveč
z njegovo, ki jo Sveti Duh vliva v naša srca, če ga z vero prosimo. Na ta način
in samo tako se lahko ljubimo med seboj, in ne samo kakor ljubimo samega sebe,
ampak kakor nas je On ljubil, torej neizmerno bolj. Bog nas namreč neizmerno
bolj ljubi, kot mi ljubimo sebe. Tako lahko širimo povsod seme ljubezni, ki
prenavlja odnose med osebami ter odpira obzorje upanja.«
»Spet kliče nas venčani maj, k Mariji v
nadzemeljski raj...«
je v stolnici vsak dan ob 8.30 ter pri sveti
maši ob 18.30, ob nedeljah pa ob 15.30. Lepo vabljeni!
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30
Ob sobotah in
prvih petkih tudi ob 16.00
Cerkveni
prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30,
16.00, 18.30
Nedelje in
zapovedani prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30,
12.30, 16.00, 18.30
Informacije dobite tudi na spletnem naslovu http://stolnica.com/ Stolnica Ljubljana
TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski urad. Odgovarja Roman Starc,
župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si
/ 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar