Tokratni odlomek je vzet iz predzadnjega
poglavja Razodetja, kjer se Janezovo opisovanje »izteče« v videnju novega neba
in nove zemlje ter novega Jeruzalema. Opis novega stvarstva je vrhunec vsega
Janezovega Razodetja, zaključek njegovih videnj in dokončna izpolnitev Božjega
stvariteljskega dela. Če prvi stavek Svetega pisma pravi, da je »v začetku Bog
ustvaril nebo in zemljo« (1 Mz 1,1), pa Janez na koncu zapiše, da je »videl
novo nebo in novo zemljo«. Pri njem se tako ponovi videnje preroka Izaija,
kjer Bog prav tako govori o stvarjenju novega neba in nove zemlje, ki bosta
ostala za vse večne čase. Pri tem bosta »prvo nebo in prva zemlja izginila«,
Janez pa posebej doda, da tudi »morja ni bilo več«. Morje so namreč v antiki
doživljali kot kaotično prvino, kraj nereda, v katerem prebivajo
predvsem zlobne duhovne sile. Vsega tega v
novem stvarstvu ne bo več, ker se bo dokončno umaknilo novemu Jeruzalemu.
Opis tega svetega mesta poda v drugem delu
poglavja, tu pa prestavi njegov »izvor« in njegove prebivalce. Prihaja namreč z
neba od Boga in predstavlja Cerkev v njenem poveličanju in lepoti. Imenuje se
novi Jeruzalem, ker je kraj, kjer se zbira novo Božje ljudstvo in prihaja iz
neba, ker ga ni sezidal, ustanovil človek, ampak Bog sam. To mesto je
»prebivališče Boga med ljudmi«, kraj, kjer bo človek zopet lahko prebival z
Bogom, kakor na začetku v raju. »Kajti prejšnje je minilo«, z njim pa vse
posledice greha: žalost in jok, smrt in žalovanje, vpitje in bolečine. Na
začetku vsega novega in s Kristusovim križem odrešenega pa stoji tudi nova
Božja stvariteljska beseda: Glej, vse delam novo!«
Roman
Starc
Romanje
na Brezje. Mnogi ste že kar nestrpno pričakovali naše
vsakoletno romanje na Brezje, k Mariji Pomagaj, na njen god, 24. maja. Prav
gotovo, da je namen tega romanja tudi naša hvaležnost in vdanost, da s(m)o jo
smeli v težkih vojnih časih kot»begunko«« častiti na našem stranskem oltarju v
stolnici, kjer ima njena podoba še danes častno mesto. Odhod avtobusa bo s Streliške ob 13.00. Na Brezjah bomo imeli
sveto mašo in litanije pri njenem oltarju ob 15.00, nato pa se bomo odpeljali
še do Bleda, kjer nas bo sprejel domači župnik in nam razložil lepote njihove
župnijske cerkve. Cena prevoza je 8 €.
Grob svete Rite v Cascii v umbrijskih gorah še
danes na leto obišče na tisoče romarjev, saj je v Italiji
zagotovo najbolj
znana in češčena svetnica. Rodila se je ostarelima staršema okoli leta 1381 v
vasici Rocca Porena v Umbriji v Italiji. Že od mladih nog je v sebi nosila
željo, da bi postala redovnica, a je kljub temu spoštovala željo staršev, ki
sta jo še mlado poročila z možem, ki je bil znan po svoji surovosti, nasilnosti
in togoti. V osemnajst let trajajočem zakonu je prestala veliko žalitev in
ponižanj, rodila dvojčka, ki sta kmalu zapadla pod očetov kvarni vpliv. Malo
pred nasilno smrtjo pa jo je mož vendarle prosil odpuščanja za vse, kar ji je
hudega storil. Sinova sta se sklenila maščevati za očetov umor, Rita pa je v stiski
prosila Boga, naj ju raje pošlje v smrt, kakor da bi postala morilca. Bila je
uslišana, saj sta kmalu oba umrla za neozdravljivo boleznijo. Ko je ostala sama,
je želela uresničiti svojo mladostno željo, zato je zaprosila za vstop v
bližnji samotan avguštinskih puščavnic v Cascii. Kljub večkratni prošnji ni
bila uslišana, saj samostanska pravila vdovam niso dovoljevala vstopa. Na
čudežen način, na priprošnjo svetnikov, ki jih je posebej častila, pa je bila
kasneje le sprejeta (ponoči so jo skozi zaklenjena vrata pripeljali v
samostan). Kot redovnica je veliko premišljevala Jezusovo trpljenje, se ostro
pokorila, bičala in postila. V samostanu je bila zadolžena za negovanje
bolnikov. Bila je deležna raznih zamaknjenj in čudežnih uslišanj. Tako se je
leta 1443 med zamaknjenjem odtrgala bodica z Jezusove trnove krone in se ji
zapičila v čelo, da je iz nje krvavela. Umrla je po daljši bolezni, 22. maja
1457, v svoji samostanski celici. Častijo jo kot zavetnico bolniških negovalk
in vdov, priporočajo se ji zoper neplodnost in proti osamljenosti, k njej se
zatekajo kot k pomočnici v brezupnih zadevah, ob težavah pri izpitih, je
priprošnjica proti kozam, je tudi zavetnica starševstva. Goduje 22. maja.
Osrednje polje na stropu prezbiterija kaže sv.
Miklavža, kako v sanjah opozori cesarja Friderika III.
Habsburškega pred
zasedo, ki mu jo je pripravila Katarina, vdova celjskega grofa Ulrika II. ter
njen vojskovodja Jan Vitovec v t. i. boju za celjsko dediščino. Cesarju so
namreč po smrti zadnjega Celjana po dedni pogodbi pripadle vse posesti in
imetje celjskih grofov, česar pa vdova seveda ni hotela sprejeti, zato se je
vnelo kar nekaj oboroženih spopadov. Cesar na upodobitvi brezskrbno počiva na
ležišču pod rdečim zastorom, z levico si podpira glavo, cesarsko krono pa je
odložil poleg sebe. Ob njegovem vznožju, na stopnišču, spijo nič hudega
sluteči stražarji. Zunaj za stebriščem pa je v zasedi zbrana skupina vojakov,
ki jih vodi Katarina. Z desnico kaže na cesarja, ob njej je poveljnik Vitovec
s sulico, nad njima pa vihra rdeča bojna zastava. Z neba se nad celotnim
prizorom na oblakih spušča sv. Miklavž proti spečemu Frideriku z blagim
pogledom in svarilno kretnjo: desnico zaščitniško steguje proti cesarju, z
levico pa kaže na »zarotnika«. V zraku nad sv. Miklavžem lebdi angel in mu
pridržuje škofovsko palico. Levo in desno od tega osrednjega prizora sta v
poljih naslikana prizora ob ustanovitvi škofije: po izročilu naj bi namreč
cesar Friderik v spomin na rešitev iz zasede ustanovil ljubljansko škofijo. Desno
je upodobljen cesar v slavnostni dvorani s krono
na glavi, kako sedeč na prestolu izroča ustanovno listino prvemu ljubljanskemu
škofu Žigu Lambergu. Ta sklonjen v korni obleki sprejema dokument iz njegovih
rok. Nasproti temu pa je prizor iz Rima, kjer papež Pij II., prav tako sedeč na
prestolu in s tiaro na glavi, izroča klečečemu Lambergu roket. Štirje angeli
(puti) ob obeh podobah nosijo znamenja škofovskega in mašniškega dostojanstva:
mašno knjigo in štolo ter pektoral (naprsni križ) in mitro.
Strop v prezbiteriju |
• V
petek, 24. 5., na god Marije Pomagaj, bo tradicionalno župnijsko romanje
na Brezje. Prijavite se v kiosku.
• V četrtek, 30. 5., bomo obhajali
slovesni praznik Gospodovega vnebohoda. Svete maše bodo po prazničnem redu,
slovesno sveto mašo ob 9.00 bo imel gospod nadškof.
• Nedelja, 19. 5.: 5. velikonočna nedelja
• Ponedeljek, 20. 5.: sv. Bernardin Sienski,
duhovnik
• Torek, 21. 5.: sv. Krištof Megallanes in drugi
mehiški mučenci
• Sreda, 22. 5.: sv. Marjeta (Rita) Kasijska,
redovnica
• Četrtek, 23. 5.: sv. Servul (Socerb) Tržaški,
mučenec
• Petek, 24. 5.: Marija Pomagaj, praznik
• Sobota, 25. 5.: sv. Beda častitljivi,
duhovnik, cerkveni učitelj
• Nedelja, 26. 5.: 6. velikonočna nedelja
Papež Frančišek med opoldansko molitvijo:
»Dobri pastir Jezus je pozoren na vsakega od
nas, išče nas in nas ljubi, namenja nam svojo besedo, v globine pozna naše
srce, naše želje in naša upanja, kakor tudi naše polome ter naša razočaranja.
Sprejema nas in ljubi takšne, kot smo, z vsemi našimi odlikami in našimi
pomanjkljivostmi. Vsakemu od nas On »da večno življenje«, ponudi nam torej
možnost, da živimo polno življenje brez konca. Nadalje nas z ljubeznijo varuje
in vodi ter nam pomaga prekoračiti neprehodne steze in tvegajoče poti, ki se pojavijo na
poti našega življenja... Ne pozabimo, da je Jezus edini Pastir, ki nam govori,
nas pozna, nam da večno življenje in nas varuje. Mi smo njegova čreda in se
moramo samo potruditi prisluhniti njegovemu glasu, ko z ljubeznijo preiskuje
iskrenost naših src. In iz te stalne domačnosti z našim Pastirjem izvira
veselje hoje za njim, v tem pogovoru z Njim in to da se pustimo voditi k
polnosti večnega življenja.«
»Spet kliče nas venčani maj, k Mariji v
nadzemeljski raj...«
je v stolnici vsak dan ob 8.30 ter pri sveti
maši ob 18.30, ob nedeljah pa ob 15.30. Lepo vabljeni!
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30
Ob sobotah in
prvih petkih tudi ob 16.00
Cerkveni
prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30,
16.00, 18.30
Nedelje in
zapovedani prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30,
12.30, 16.00, 18.30
TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski
urad. Odgovarja Roman Starc, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar