Ves velikonočni čas nas pri nedeljskem branju
Božje besede spremljajo odlomki iz prvega pisma apostola Janeza. V Svetem
pismu imamo poleg četrtega evangelija še tri pisma, ki jih izročilo pripisuje
apostolu Janezu. Prvo je najdaljše in je naslovljeno na skupino maloazijskih
Cerkva, ki so se znašle v hudi krizi zaradi pritiska krivih pridigarjev. Pisec
jim želi pomagati, da bi se uspešno ubranili njihovemu zapeljevanju. V težkih
okoliščinah jih ljubkovalno imenuje »otroci moji« in to kar trikrat ponovi. To
je prisrčen nagovor pastirja, ki svoje otroke skrbno opominja k veri in jim
kot razlog svojega pisanja navaja zaskrbljenost, »da ne bi grešili«. Ta opomin
ima sicer splošno in trajno veljavo, a je tu nekakšen sklep prejšnjega
odstavka, v katerem med drugim piše: »Če rečemo, da nima mo greha, sami sebe
varamo in resnice ni v nas.«
Ob tem lahko kaj hitro ugotovimo, kako zelo
aktualna in pereča je ta ugotovitev in kako potreben je ta opomin tudi za nas.
Kar pomislimo, kolikrat se nam zgodi, da svojo spoved »nehote« začenjamo z:
»Pravzaprav nimam nobenega posebnega greha ...« Vemo pa: največja nevarnost
za nas in hudičevo najmočnejše orodje je prav izguba čuta za greh.
Greh je torej
dejstvo, ki ostaja, naša naloga pa je, da ga priznamo in z njim pretrgamo. Tu
nam je v veliko pomoč, tolažbo in spodbudo Jezus sam, naš »zagovornik pri
Očetu«, kajti on je »sprava za naše grehe, pa ne le za naše, ampak tudi za ves
svet«. Kako tolažilne so za nas te besede in kako osvobajajoče, če se le držimo
njegovih zapovedi in jih izpolnjujemo.
Roman
Starc
Dragi farani in člani stolnega oltarnega
občestva. V nas še odmeva vesela aleluja, ki smo jo po končanem 40-dnevnem
postnem času zopet radostno zapeli. Letos sem tudi sam prvič kot župnik skupaj
z vami doživljal praznične dneve v stolnici in bilo je, preprosto rečeno, lepo.
Po veličastni procesiji na cvetno nedeljo so se obredi svetega tridnevja odvijali
v veliki zbranosti ter lepi udeležbi, kar se je pokazalo tudi pri velikonočni
vigiliji, ki smo jo praznovali skupaj z našimi tremi katehumeni in lepim
številom neokatehumenov v belih oblačilih, pa tudi na samo veliko noč. Upam,
da ste to praznično razpoloženje in veselje ponesli tudi na svoje domove in med
tiste, s katerimi ste se v teh dneh srečevali. Prav lepa hvala številnim
sodelavcem, ki ste poskrbeli, da je vse lepo teklo. Hvaležen sem vsem: nadškofu,
obema pomožnima škofoma, kanonikom, ostalim mašnikom in spovednikom, diakonom,
tajniku, ceremoniarju in bogoslovcem, ministrantom, bralcem, pevcem, organistom
in zborovodju ter glasbenikom, redarjem, dežurnim v kiosku, mežnarjem in
ključarju, tistim, ki ste skrbeli za čiščenje, krašenje in pogostitev,
pritrkovalcem in narodnim nošam. Vsem iskren boglonaj s prošnjo, da bi še
naprej radi priskočili na pomoč. Hvala pa tudi vam vsem, ki ste preprosto
»bili« z nami: od najbolj zvestih, do tistih, ki morda samo občasno zaidete v
stolnico. Vabljeni, da se nam še večkrat pridružite!
Nadaljujemo s povzetkom papeževih katehez o
sveti maši, tokrat o skupnem kesanju.
Dejanje kesanja s svojo resnostjo spodbuja
držo, s katero se pripravimo na primerno obhajanje svetih skrivnosti, ko pred
Bogom in brati priznamo svoje grehe ter priznamo, da smo grešniki.
Duhovnikovo povabilo je namenjeno celotni skupnosti, zbrani v molitvi, saj smo
vsi grešniki. Kaj lahko Gospod podari nekomu, ki ima srce že polno sebe,
svojega uspeha? Ničesar, kajti domišljavec, sit svoje domnevne pravičnosti, ni
zmožen prejeti odpuščanja. Pomislimo samo na priliko o farizeju in cestninarju,
v kateri se cestninar vrne domov opravičen, to pomeni, da mu je odpuščeno (glej
Lk 18,9-14). Kdor se zaveda svoje bede in ponižno povesi oči, začuti na sebi
usmiljeni pogled Boga. Iz izkušnje vemo, da kdor zna priznati napake in se
opravičiti, lahko prejme razumevanje in odpuščanje tudi od drugih.
Ko v tišini poslušamo glas vesti, nam to
pomaga, da spoznamo, da so naše misli daleč od Božjih misli, da so naše besede
in naša dejanja pogosto posvetna, kadar se damo voditi izbiram, ki
nasprotujejo evangeliju. Zato se na začetku maše skupaj pokesamo s pomočjo
obrazca splošnega kesanja, ki ga izgovarjamo v prvi osebi ednine. Vsak prizna
Bogu in bratom, da je »grešil v mislih, besedah in dejanjih ter mnogo dobrega
opustil«. Torej tudi v opustitvi, da nisi naredil dobrega, ki bi ga lahko.
Pogosto se namreč čutimo dobre, ker - kot pravimo - nikomur nismo storili nič
hudega. V resnici pa ni dovolj, da bližnjemu ne naredimo hudega, ampak je treba
delati dobro, kadarkoli se nam za to ponudi priložnost. S tem pričujemo, da
smo Jezusovi učenci. Treba je poudariti, da izpovemo, da smo grešniki, tako
pred Bogom kot pred brati. To nam pomaga razumeti razsežnost greha, ki nas s
tem, ko nas loči od Boga, loči tudi od bratov, in obratno. Greh prekinja odnos
z Bogom in prekinja odnos z brati, odnos v družini, v družbi, v skupnosti.
Greh vedno prekinja, vedno ločuje in deli.
Besede, ki jih izgovarjamo z usti, spremlja
»gesta trkanja na prsi«. S tem priznam, da sem grešil po svoji krivdi in ne po
krivdi drugih. Pogosto se namreč zgodi, da zaradi strahu ali sramu usmerimo
prst v druge in jih obtožujemo. Ni lahko priznati, da smo krivi, a je za nas
dobro, da to iskreno naredimo. A priznati je treba svoje lastne grehe, ne pa
govoriti o grehih drugih.
Potem, ko smo se spovedali svojih grehov, se
s prošnjo, naj Gospoda prosijo za nas, obrnemo na blaženo Devico Marijo, vse
angele in svetnike. Tudi pri tem je dragoceno občestvo svetnikov. Priprošnja
teh prijateljev in življenjskih vzornikov nas namreč podpira na poti proti
polnemu občestvu z Bogom, ko bo greh dokončno uničen.
Poleg opisanega priznanja grehov lahko za
kesanje uporabimo tudi druge obrazce: »Usmili se nas, Gospod, ker smo grešili
zoper tebe. Skaži nam, Gospod, svoje usmiljenje in daj nas svoje rešenje.«
Predvsem ob nedeljah pa nas lahko duhovnik blagoslovi in pokropi z vodo v
spomin na krst, ki izbriše vse grehe. Kot del kesanja je mogoče tudi peti Kyrie
eleison: s tem lepim starogrškim izrazom kličemo Gospoda - Kyriosa in prosimo njegovega usmiljenja.
Sveto pismo nam ponuja svetle primere
skesanih »grešnikov«, ki so potem, ko so se umaknili vase, našli pogum, da so
sneli maske in se odprli za milost, ki prenavlja srce. Pomislimo na kralja
Davida in njegove besede, kot mu jih pripisuje Psalm: »Izkaži mi milost, o
Bog, po svoji ljubezni, po obilnosti svojega usmiljenja izbriši moje pregrehe!«
(Ps 51,3). Pomislimo na izgubljenega sina, ki se vrne k očetu, ali na
cestninarjevo prošnjo: »Bog, bodi milostljiv meni grešniku« (Lk 18,13).
Pomislimo tudi na sv. Petra, na Zaheja, na Samarijanko. Če se presojamo se z
vidika krhkosti gline, iz katere smo oblikovani, je to izkušnja, ki nas krepi.
Ko se soočimo s svojo šibkostjo, se nam odpre srce, da kličemo Božje
usmiljenje, ki spreminja in spreobrača. In to je tisto, kar počnemo med kesanjem
na začetku maše.
Povzeto
in deloma prirejeno po: Radio Vatikan/splet
VELIKONOČNI SIMBOL: VELIKONOČNA SVEČA
Prav posebno simboliko ima, saj predstavlja
vstalega Kristusa, ki je luč sveta. Izraža skrivnosten prehod iz teme smrti
in greha v Božjo velikonočno svetlobo. To dogajanje lepo ponazarja prihod
sveče v temno cerkev na velikonočno vigilijo. V globoki tihoti in temi se
pojavi goreča velikonočna sveča, Kristusova luč, ki razsvetli vso cerkev. To
simbolično oznanja, da želi vstali Kristus razsvetliti ves svet. Luč iz
velikonočne sveče ne prehaja samo iz rok v roke, ko verniki ob njej prižigajo
svoje sveče, temveč tudi od srca do srca, da bi z velikonočnim vstajenjem
objela ves svet. Ta luč spremlja kristjana od krsta s krstno svečo do smrti ob
mrliški sveči. Tako je plamen sveče znamenje vere v Kristusa, v večno
življenje, v večno luč.
• V ponedeljek, 16. 4., bo po večerni sveti
maši ob 19.15 v župnišču sestanek ŽPS. Člani lepo vabljeni!
• V četrtek, 19. 4., bo po maši ob 19.15 v
župnišču v Baragovi dvorani okrogla miza: Cankar in nemarksistična levica na Slovenskem.
Sodelovala bosta profesorja Igor Grdina in Janko Prunk.
• Nedelja, 15. 4.: 3. velikonočna nedelja
• Ponedeljek, 16. 4.: sv. Bernardka Lurška,
devica
• Torek, 17. 4.: sv. Robert, opat
• Sreda, 18. 4.: sv. Evzebij, škof
• Četrtek, 19. 4.: sv. Leon IX., papež
• Petek, 20. 4.: sv. Teotim, misijonar, škof
• Sobota, 21. 4.: sv. Anzelm, škof, cerkveni
učitelj
• Nedelja, 22. 4.: 4. velikonočna nedelja,
nedelja Dobrega pastirja
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30.
Ob sobotah in
prvih petkih tudi ob 16.00.
Cerkveni
prazniki na delovni dan:
6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 16.00, 18.30
Nedelje in
zapovedani prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30,
12.30, 16.00, 18.30
TBB - stolniška oznanila izdaja Stolni
župnijski urad. Odgovarja Roman Starc, župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si / 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar