V apostolu Janezu lahko brez dvoma vidimo velik
vzor in glasnika ljubezni do Boga. O tem se lahko prepričamo ob prebiranju
njegovega pisma, ki nas spremlja zadnjih nekaj nedelj. Zlasti zadnja dva odlomka
prejšnjo nedeljo in današnji predstavljata celoto, v kateri doseže to pismo
svoj vrhunec.
V obeh ponovi najlepšo opredelitev Boga v Novi
zavezi in Svetem pismu nasploh,
da je Bog ljubezen, kajti vsaka ljubezen
prihaja od Boga in odseva življenje Božjih oseb v Sveti Trojici. Stavek: »...
če nas je Bog tako vzljubil, smo se tudi mi dolžni ljubiti med seboj,« se
nanaša na misel, ki smo jo slišali zadnjič, namreč da nas je Bog »vzljubil in
poslal svojega Sina v spravno daritev za naše grehe«. Našo človeško,
medsebojno ljubezen tako postavlja v odnos do Božje ljubezni. Ljubezen do drugega
ni naša izbira, ampak imperativ, ki nam ga narekuje dejstvo, da smo vsi
ljubljeni od Boga. Zunaj 'ljubezenskega odnosa' Boga ne moremo razumeti in ga
ne videti. Vidimo ga lahko le, če ravnamo in živimo po zgledu Božje ljubezni.
Zato tudi pravi Janez v sklepu uvoda v svoj evangelij: »Boga ni nikoli nihče
videl; edinorojeni Bog (Sin), ki biva v Očetovem naročju, on je razložil.«
Ljubezen kristjana torej temelji na
oprijemljivi in zgodovinski resničnosti: Jezusu Kristusu. V njem se je namreč
razodela popolna Božja ljubezen do nas. Vera (vanj) in ljubezen se torej povezujeta
v enovito celoto. Ni prave ljubezni brez prave vere, kot ni prave vere brez
prave ljubezni. Bistvo in temelj krščanskega življenja je torej ljubezen,
ljubezen pa je Bog, zato »tisti, ki ostaja v ljubezni, ostaja v Bogu in Bog
ostaja v njem«.
Roman
Starc
ŽUPNIKOVA BESEDA
Binkošti. Velikonočni čas je v resnici eno
samo praznovanje, ki bo v teh dneh doseglo svojo »potrditev«. Pred nami je
namreč binkoštni praznik, na katerega se, tako kot učenci v dvorani zadnje
večerje, pripravljamo s posebno devetdnevnico. Kljub temu da ta »sovpada« s
šmarnično pobožnostjo, vas vabim k bolj zavzeti osebni molitvi v čast Svetemu
Duhu. Ponekod za binkošti okna in vrata hiš okrasijo z lipovimi vejami, da
Sveti Duh sede nanje. Mi pa ga prosimo, naj »sede« v naše življenje ter nas
vedno vodi in razsvetljuje. Slovesne večernice. Na predvečer večjih oz.
pomembnejših praznikov imamo v stolnici tudi slovesne večernice, ki jih
prepevamo skupaj z bogoslovci in kanoniki. To je lepa in doživeta oblika
molitve, zato je še toliko bolj žalosten pogled na skoraj popolnoma prazno
stolnico. Vabim vas, da si kdaj pa le vzemete pol ure časa in se teh večernic
udeležite. Prepričan sem, da vam ne bo žal.
MAŠA EVANGELIJ IN HOMILIJA 9. papeževa kateheza Pogovor med Bogom in ljudstvom
Pogovor med Bogom in njegovim ljudstvom, ki se
razvije med besednim bogoslužjem, doseže svoj vrh z branjem evangelija. Pred
tem s petjem aleluje (v postnem času pa kakšnega drugega speva) skupnost
vernikov sprejme in pozdravi Gospoda, ki bo govoril v evangeliju. Tako kakor
Kristusove skrivnosti osvetlijo celotno svetopisemsko
razodetje, tako med besednim bogoslužjem
evangelij predstavlja luč za razumevanje smisla svetopisemskih besedil Stare
in Nove zaveze, ki so pred njim. Kristus je namreč središče in polnost vseh
spisov in vsega bogoslužnega slavja.
Kristus nam govori
Zato tudi liturgija loči evangelij od ostalih
beril in ga obda s posebno častjo in spoštovanjem. Branje evangelija je namreč
pridržano posvečenemu služabniku, ki na koncu branja poljubi knjigo.
Poslušamo ga stoje, na začetku pa naredimo znamenje križa na čelu, ustih in prsih.
Sveče in kadilo so v čast Kristusu, ki po evangeljskem branju daje odmev svoji
učinkoviti besedi. Po teh znamenjih skupnost prepozna navzočnost Kristusa, ki
ji sporoča 'veselo novico', ki spreobrača in spreminja. Gre za neposreden govor,
kakor potrjujeta odpeva »Slava tebi, Gospod« in »Hvala tebi, Kritus«. Ne
vstanemo zgolj zato, da bi poslušali evangelij, ampak ker nam govori Kristus.
Moramo biti zbrani, saj gre za neposreden pogovor, sam Gospod nam govori.
Med mašo torej ne beremo evangelija, da bi
izvedeli, kako so se odvijali dogodki, ampak da bi se zavedali, da to, kar je
Jezus enkrat storil in rekel, še naprej opravlja in sedaj govori nam. Jezusova
beseda v evangeliju je živa in vstopa v moje srce, zato je zelo pomembno, da
ga poslušamo z odprtim srcem. Sv. Avguštin je zapisal: »Evangelij so
Kristusova usta. On kraljuje v nebesih, a ne neha govoriti na zemlji.« Če je
res, da med bogoslužjem Kristus še vedno oznanja evangelij, potem mu s tem, ko
se udeležimo maše, moramo dati odgovor v svojem življenju.
Da bi do nas prispelo sporočilo, se Kristus
poslužuje tudi duhovnikove besede, ki ima po evangeliju homilijo. Drugi
vatikanski koncil jo toplo priporoča kot del bogoslužja. Homilija ni
priložnostni govor, ni kateheza, ni neka konferenca ali predavanje, temveč je
nadaljevanje pogovora, ki se je že začel med Gospodom in njegovim ljudstvom in
naj bi se izpolnil v življenju. Pristna eksegeza evangelija je naše sveto
življenje! Gospodova beseda sklene svojo pot, ko v nas postane meso, se
spremeni v
dela, kakor se je zgodilo pri Mariji in
svetnikih. Enako kot Gospodova beseda vstopi skozi ušesa, zatem pa pride v
srce in gre v roke, v dobra dela, tudi pridiga sledi Gospodovi besedi in
opravi enako pot, da bi ji pomagala prispeti do našega srca in v roke.
Kdor pridiga, duhovnik ali diakon ali škof,
mora dobro opraviti svojo službo za tiste, ki so se udeležili maše. A tudi
tisti, ki poslušajo, morajo opraviti svoj del. Predvsem morajo biti zbrani in
zavzeti pravilno notranjo držo brez subjektivnih zahtev, zavedajoč se, da ima
vsak pridigar odlike in omejitve. Če se včasih z razlogom dolgočasimo zaradi
dolge, neosredotočene ali nerazumljive homilije, je spet drugič lahko ovira naš
predsodek. Kdor pridiga, se mora zavedati, da ne dela nekaj svojega. Pridigar
daje glas Jezusu, pridiga o Jezusovi besedi. Homilija mora biti dobro
pripravljena in kratka, nanjo pa se je treba pripraviti z molitvijo in
proučevanjem Božje besede.
Pri besednem bogoslužju se preko evangelija in
homilije Bog pogovarja s svojim ljudstvom, to pa ga posluša z zbranostjo in
češčenjem, obenem pa ga prepoznava kot navzočega in delujočega. Če torej poslušamo
'veselo novico', nas bo ta spreobrnila in preoblikovala, da bomo tudi mi
sposobni spremeniti sebe in svet.
Povzeto in deloma prirejeno po: Radiu Vatikan
/ splet
• V ponedeljek, 14. 5., bo po maši ob 19.15 v
župnišču sestanek ŽPS. Člani lepo vabljeni!
• V četrtek, 17. 5., bo po večerni sveti maši ob
19.15 v Baragovi dvorani v stolnem župnišču predstavitev dveh knjig. Milanka
Dragar bo predstavila knjigo Dediščina molka, v kateri opisuje različna taborišča,
morišča in povojne poboje, Boštjan M. Turk pa knjigo Kota 101, ki govori o
dediščini titoizma v Sloveniji.
• V soboto, 19. 5., bodo ob 18.00 slovesne večernice
pred binkoštnim praznikom. Vodil jih bo škof Šuštar.
• V nedeljo, 20. 5., na binkošti, bo ob 16.00
slovesna sveta maša, ki jo bo vodil gospod nadškof.
• V četrtek, 24. 5., na god Marije Pomagaj, bo
tradicionalno župnijsko romanje na Brezje. Prijavite se v kiosku. Točna ura
odhoda (okrog 12.00, maša na Brezjah ob 15.00) bo še oznanjena.
• V soboto, 26. 5., bo v stolnici zvečer ob
20.00 koncert zbora Con Brio iz ZDA.
• V torek, 29. 5., na god sv. Maksima Emonskega,
bo v stolnici celodnevno češčenje.
• V sredo, 30. 5., bodo ob 18.00 slovesne
večernice pred telovim. Vodil jih bo škof Šuštar.
• V četrtek, 31. 5., na praznik Svetega
Rešnjega telesa in krvi, bo slovesno sveto mašo s procesijo po stolnici vodil
škof Šuštar.
• Ponedeljek, 14. 5.: sv. Bonifacij, mučenec
• Torek, 15. 5.: sv. Izidor, kmet
• Sreda, 16. 5.: sv. Janez Nepomuk, duhovnik in
mučenec
• Četrtek, 17. 5.: sv. Jošt, puščavnik
• Petek, 18. 5.: sv. Janez I., papež in mučenec
• Sobota, 19. 5.: sv. Krispin, redovnik
»Spet kliče nas venčani maj, k Mariji v
nadzemeljski raj...«
je v stolnici vsak dan ob 8.30 ter pri sveti
maši ob 18.30, ob nedeljah pa ob 15.30. Lepo vabljeni!
Delavniki: 6.00, 7.00, 7.30 (razen ob sobotah), 8.00, 9.00, 10.30, 18.30. Ob sobotah in prvih petkih tudi ob
16.00.
Cerkveni
prazniki na delovni dan: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30,
16.00, 18.30 Nedelje in zapovedani
prazniki: 6.00, 7.00, 8.00, 9.00, 10.30, 11.30, 12.30, 16.00, 18.30
Informacije dobite
tudi na spletnem naslovu http://stolnica.com/ Stolnica Ljubljana
TBB stolniška oznanila izdaja Stolni župnijski urad. Odgovarja Roman Starc,
župnik. Dolničarjeva 1, Ljubljana. roman.starc@rkc.si
/ 041/746 354 http://www.stolnica.com/
Ni komentarjev:
Objavite komentar